0 884 visningar

10 svar

Champinjon?

David Olofsson

30 aug 2010 kl. 11:58

Denna svamp hittade jag på Järvafältet i lö. Den väger 674 gram och ser både ut och luktar som en champinjon men kan det verkligen vara det? Vad är viktrekordet för en champinjon? En tennisboll i naturlig storlek ligger bredvid. Tacksam för svar.

Mvh David Olofsson

Champinjon? Hittade på Järvafältet i lö och den vägde 674 gram!

0

Mickeleh

30 aug 2010 kl. 12:04

Titta/googla jätteröksvamp/läderboll!

0

Gunnar

30 aug 2010 kl. 12:06

Förmodligen en sk Läderboll, lägg absolut inte i kyl/frys då den sprider ett speciellt gift som inte går att sanera.

0

Irene A

30 aug 2010 kl. 12:24

Det är jätteröksvamp, och viktrekordet för den är väl uppåt 20 kilo.

0

Gunnars gift???

råsopppen

30 aug 2010 kl. 12:56

Vad menas med att den “sprider gift?”

Är inte jätteröksvamp en ätlig svamp?
Har sett recept på skivad o stekt mm

0

Davids svamp

dx

30 aug 2010 kl. 13:01

Hej!

Det finns väl inte många gemensamma nämnare med champinjon - förutom att den är vit då...
Champinjoner är skivlingar med fot.
Skivorna är grå - köttröda - brunsvarta med ålder.
Röksvamparna är buksvampar utan skivor eller fot.

Deras innandöme är först vitt och ätligt men utvecklas med åldern att bli gulnande, brunsvart och till slut blir det en “rök” av sporerna från den mogna röksvampen.
Tips:
Kolla upp “skivlingar” i någon svampbok och jämför

0

Gunnars gift???

Irene A

30 aug 2010 kl. 13:27

Det var något nytt för mig också.
Kan det här vara Gunnars läderboll:
http://www.wildmanstevebrill.com/JPEG’S/Mushroom%20Images/FalseGiantPuffball.jpg
? Texten till den bilden lyder så här:
“This mushroom is so deadly, merely inhaling the spores rearranges your brain’s neural synapses, making you race endlessly back and forth across a field, stopping occasionally to jump up and down and cheer or curse insanely, never resting until death from exhaustion ensues. Poisoning is so virulent, relatives of the victim, especially the parents, have been known to succumb as well!”

Men jag vill varna för att låta den ligga inomhus utan tillagning! Den kan lätt explodera när den mognar och fylla hela huset med sporer.

0

Gunnars gift???

Bo E

30 aug 2010 kl. 13:32

Jag tar aldrig hem röksvamp som börjat gulna eller bli vattniga inuti.
De ska ha fast konsistens - typfårost som maxfuktiga - annars kan de hellre få stå kvar i terrängen och spora

Visste inte att de “eftermognar” men de blir säkert oaptitliga långt innan de “exploderar” så skär i skivor och förväll innan du fryser in dem utifall det blir för mycket att äta på en gång

0

Gunnars gift???

Gunnar

30 aug 2010 kl. 14:21

Irene: Käns trist att du driver med mig på det settet. Jag trodde det här var ett seriöst forum. Gunnar 12 år

0

Gunnars gift???

Irene A

30 aug 2010 kl. 15:27

Gunnar 12 år, vad månde bliva - en Elfsborgare?

0

gift?

Bo E

30 aug 2010 kl. 17:21

Tycker inte någon driver med sign. Gunnar men undrar vad han fått uppgifterna om giftig röksvamp ifrån

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone