Denna svamp hittade jag på Järvafältet i lö. Den väger 674 gram och ser både ut och luktar som en champinjon men kan det verkligen vara det? Vad är viktrekordet för en champinjon? En tennisboll i naturlig storlek ligger bredvid. Tacksam för svar.
Mvh David Olofsson
Champinjon? Hittade på Järvafältet i lö och den vägde 674 gram!
Hej!
Det finns väl inte många gemensamma nämnare med champinjon - förutom att den är vit då...
Champinjoner är skivlingar med fot.
Skivorna är grå - köttröda - brunsvarta med ålder.
Röksvamparna är buksvampar utan skivor eller fot.
Deras innandöme är först vitt och ätligt men utvecklas med åldern att bli gulnande, brunsvart och till slut blir det en “rök” av sporerna från den mogna röksvampen.
Tips:
Kolla upp “skivlingar” i någon svampbok och jämför
Det var något nytt för mig också.
Kan det här vara Gunnars läderboll:
http://www.wildmanstevebrill.com/JPEG’S/Mushroom%20Images/FalseGiantPuffball.jpg
?
Texten till den bilden lyder så här:
“This mushroom is so deadly, merely inhaling the spores rearranges your brain’s neural synapses, making you race endlessly back and forth across a field, stopping occasionally to jump up and down and cheer or curse insanely, never resting until death from exhaustion ensues. Poisoning is so virulent, relatives of the victim, especially the parents, have been known to succumb as well!”
Men jag vill varna för att låta den ligga inomhus utan tillagning! Den kan lätt explodera när den mognar och fylla hela huset med sporer.
Jag tar aldrig hem röksvamp som börjat gulna eller bli vattniga inuti.
De ska ha fast konsistens - typfårost som maxfuktiga - annars kan de hellre få stå kvar i terrängen och spora
Visste inte att de “eftermognar” men de blir säkert oaptitliga långt innan de “exploderar” så skär i skivor och förväll innan du fryser in dem utifall det blir för mycket att äta på en gång
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.