0 1626 visningar

12 svar

Goliat - Inte så gott..!

Andreas

30 aug 2010 kl. 15:49

Jag har nu hittat goliatmusseron, som alla skriver ska vara så god..

Provade att steka, med salt givetvis. Den smakar mycket… Och precis som den luktar.. Lite sött sådär, men samtidigt med en lite unken ton.  visst finns det något tilltalande i smaken men det äckliga tar ändå över ju.

Varför tycker folk så mycket om denna svamp??

Eller finns det bättre sätt att tillreda den på?

Annars får den definitivt inte någon plats i mitt kök igen, det är då säkert!

0

Marie Luleå

30 aug 2010 kl. 15:51

Goliaten kräver tillagning enligt asiatiskt snitt för att komma till sin rätt. Se länk för tips:

http://goliatmusseronrecept.blogspot.com/

0

anithau

30 aug 2010 kl. 16:07

Jag håller med dig Andreas.
Den är verkligen inte god.

0

Konnesör

30 aug 2010 kl. 16:12

När folk i Japan betalar uppåt 30 000 kronor per kilo för den så kan man nästan anta att rätt många uppskattar smaken hos den.

0

Goliat - gott!

Lilian

30 aug 2010 kl. 16:44

Viktigaste grundregel är att ta enbart mycket unga svampar! Fantasipriserna i Japan betalas endast för slutna KNOPPAR. Som grävs fram när de knappt syns i barrmattan och då har den typiska friska och fruktiga matsutake-lukten.
Det är dessa som är delikatessgoda, antingen marinerade (med soja och risvin) och grillade, eller som smaksättare i fisk- eller kycklingsoppa.
När hatten slagit ut kostar de bara en bråkdel av knopp-priset och anses duga i risotto (matsutake gohan), men smakar urrk att grilla/steka.
Vi får ju vanligen lära oss på svampkurser att inte plocka knoppar av något som helst p.g.a förväxlingsriskerna, men med goliat måste man ta dessa eller allra senast när hinnan under hatten börjat spricka upp en aning. När hinnan släppt helt kommer också den unkna lukten, och svampen lämnas kvar som sporspridare.

0

Goliat - gott!

Bo E

30 aug 2010 kl. 17:18

Förutom kantarellsvamparnas släkte så tycker jag de flesta arter tappar mycket av sin aptitlighet när de mognar - knoppar är att föredra av de flesta arter - dock har jag aldrig haft glädjen att hitta goliatmusseron, och skulle nog inte känna igen den som knopp, men ni som kan den och vet var den växer kan ju ta för er av godsakerna i tid hoppas jag

0

Goliat - gott!

Andreas

30 aug 2010 kl. 17:43

Det var unga exemplar jag tillagade.. Hittade både stora äldre och unga små, men lukten sa att jag bara skulle prova de små.. De hade helt osprucken hinna under, men de fick ligga ett tag från det att jag plockade dem till att jag stekte dem.. Det kanske var det som gjorde att de blev sämre..?

0

Goliat - gott!

Totte Gbg

30 aug 2010 kl. 20:00

Då jag inte haft möjligheten att plocka goliatmussenon så har jag köpt torkad. Gjort gräddsås och smulat ner svampen i såsen och det är bland den godare såsen jag vet :)

0

Goliat - gott!

Gula

30 aug 2010 kl. 20:37

Jag håller med om det! Den torkade är helt fantastisk!!

0

Goliat - gott!

Birgitta D

30 aug 2010 kl. 21:20

Jag tycker inte heller om den torkade och den färska lär japanerna blanda ner i soppor med soja o dyligt, alltså glöm det där med smörfräst. Valde bort att leta goliat och hittade Hon shimeij i stället.

talltuvskivling, vårf nyaste art, uppskattad i japan

0

Goliat - gott!

gunhild Nordås

31 aug 2010 kl. 20:56

Använd goliat (torkad) i älgskav. Det blir jättegott jag lovar. I år ska jag prova ngt nytt. Jag har av misstag blandat karljohan och goliat när jag torkat. Dom är ganska lika om man inte tittar närmare på rörlager respektive skivor.

0

Goliat - gott!

Birgitta D

31 aug 2010 kl. 21:46

ok
Hoppas det är myckedt KJ i burken med goliat jag köpte av dig förra höszten. Inte öppnad än.
Kram

0

Goliat - gott!

"JAS" Helsingborg

31 aug 2010 kl. 23:23

Kul och tur att smaken är som baken:) Jag gillar Goliat och då den torkade för det är den enda jag smakat men så klart skulle det var kul att få testa den färsk. Jag kan däremot inte med fjällig bläcksvamp, ja, se där, så kan det vara:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone