0 417 visningar

11 svar

ramaria,kremlevaxling mm.

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 19:02

Alla är från samma blandskog.Ek,björk,hassel,gran,bok mm.Det kryllar av stora fingersvampar där.Dom flesta är gula saker jag haft med här i en tidigare tråd(om nu alla är samma).
Bild ett.Ca 20 cm hög.Mild smak och lukt.
Bild 2.Mitt första fynd av druvfingersvamp om jag inte tar fel:)
Bild tre gissar jag rödskivig kanelspindling.
Några förslag eller rättningar?

0

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 19:10

Sista serien.
Detta tror jag är kremlevaxling.det finns ganska gott om den i den skogen.Den står som ätlig i Ryman/Holmåsen ,så jag funderar på att smaka.

0

svampstaff

30 aug 2010 kl. 19:22

Druvfinger stämmer och kremlevaxingen tycker jag, bild ett ser intressant ut( skicka mig ett mycel är du snäll:)

0

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 19:38

Tack Svampstaff!
Jag glömde grävmaskinen,så jag fick tyvärr inte med mig något mycel hem.:)

0

Elisabeth Jansson

30 aug 2010 kl. 21:45

Hej Fritjof!
Vilka fynd du gör!
Jag och en kompis har specialicerat oss på ramariorna men ack så svåra de är,jag mikroskoperar inte.Jag bara samlar in och fotar dem.

Efter 25år i mina skogar så har jag äntligen fått namn på dem,det är fantastiskt,de är så vackra med och står kvar länge i skogen!

Lennart Söderberg i Skåne är väldigt duktig på dem.
Om du vill ha namn på dina ramarior kan du alltid pröva att kontakta honom och se om han är intresserad.
Han är ju intresserad av att dokumentera spridningen i Sverige.

Jag och en kompis har tagit fram två fakta blad om ramarior,vad man bör tänka på när man samlar in dem.
Om du är intresserad kan du väl skriva det i tråden här så ska du få min mailadress,så kan jag skicka att tänka på till dig och Lennarts e-mail.

0

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 08:08

Tack Elisabeth!
Det skulle såklart vara kul att få namn på dom ramarior jag hittar.
Jag skulle vilja få tag på bättre litteratur om ramarior och även om taggsvampar.Finns det att få tag på?

Elisabeth,har du kollat min tråd “Två taggisar och en ramaria”,där jag har lagt till en uppföljning av av taggisen som utlovades.

0

Hans v E

31 aug 2010 kl. 10:38

Din sista bild är väldigt lik fläckmusseron.

0

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 17:29

Tack Klas!
Den är ju väldigt lik på bilden,men jag tror ändå på kremlevaxling.Köttet är vitt och rodnar.
Bifogar en bild i genomskärning.

0

Fritjof!

Elisabeth Jansson

31 aug 2010 kl. 18:13

Hej!
Här kommer min e-mail naturtorp snabela telia.com jag skriver så här så lyser inte min adress så mycket.

Det finns ett åtgärdsprogram för fjälltaggsvampar de taggsvampar som är köttiga många av dem växer i skogar som är kalkgranskogar som är avverkningsbara samma biotop som violgubben.
I åtgärdsprogrammet finns bra beskrivningar på de arterna men inte Hydnellum.
Man kan köpa bladet och då ser man bilderna bättre!

Här kommer länken http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
Om du mailar mig sedan ska du få mer information om ramariorna!

Taggsvampar och ramarior har blivit mina favoriter för det finns gott om dem här!
Vi Hörs!

0

Fritjof!

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 18:54

Tack Elisabeth!
Du har mail!

0

Elisabeth Jansson

31 aug 2010 kl. 21:19

Hej!
Något blev fel när du skrev min mailadress,jag har inte fått mail!

Om du går in på rapportera arter och söker på sällsynta arter så har jag rapporterat den 1 augusti gul taggsvamp,brödtaggsvamp,violgubbe,jag tror att det var på sidan 3 där står mitt namn om du klickar på det så kommer det upp ett nr sedan skriver du det så har du adressen. Du kanske inte skrev ihop allt eller glömde punkten mellan telia och kom.
Du får testa igen!

0

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 22:39

Tack Hans!
Klas är också bra,men denna gång skulle ju Hans ha tack,Förlåt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone