har plockat vad jag tror är fårticka.. Började steka lite sen smakade jag en bit men det smakade pyton. hade visserligen bara stekt dom ca 5 min. Undrar om jag kan förväxla fårticka med någon annan konstig svamp?? Om någon vet hur jag ska tillaga den så vore jag jätte glad :)
En gammal brödticka kanske? Kolla här http://svampguiden.com/art/visa/Albatrellus_confluens
Fårticka är vitaktigare än brödticka.
Om man skrapar på fårtickans undersida brukar det bli grönt!
I stekpannan blir de gröna och i järnstekpanna svart,det är den som används i leverpastej bl.a
Brödticka tycker jag har en speciell doft jag tycker den doftar frukt eller någon fräsch blomma,när fårtickan är ung kan den vara svår att särskilja från brödtickan.
Har aldrig provat att ätabrödt.eller steka den,det sägs att gamla sådana kan smaka beskt!
Kanske du har plockat av båda sorter?
Endast unga fräscha ex är bra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.