Hittade massor av soppar idag..bland annat denna stora.
Läser man i svamboken jag har samt även tittar på bilder i IPhonen från Svampguiden så kan det vara allt från Karl-Johan, till gallsopp till flera andra olika soppar..
Denna var iaf inte besk i smaken, inte larv/maskangripen och helt vit i köttet och rören.
Karl-Johan eller en fuling?
Ja det var därför jag blev lite fundersam eftersom denna var HELT ren från insekter! :)
Är de mest genom smak man “ser” skillnad på dom?
Jag vill ha det till att KJ är gul på rören..det stod att den är vit då den är ung men då skulle detta ha blivit en jättesvamp..den var stor redan som det var med, säkert, 15 cm i omkrets på skaftet.
Hej!
Visst kan du smaka på dem och märka att gallsoppen är bitter.
Men skriv gallsopp i databasen till vänster där finns flera ex. av gallsopp,och beskrivning av skillnaden, ådernätet på foten.
Gallsoppen växer ofta vid gamla stubbar.
Nu har temperaturen blivit lägre och inte så varmt och fuktigt,hittade sjäv fina K-J idag som inte var angripna,det är gynnsamt för dem nu!
porlagret på gallsopp drar åt rosa medans stensoppens drar åt gulgrönt, men kan vara vitt till beige på riktigt unga ex.
Ytstrukturen på foten är oxå ett bra skiljetecken.
Men övning ger färdighet så kolla olika ex. i olika utvecklingsstadier så lär du dig snart att se skillnaderna lättare
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.