Jag hittade en (för mig) ovanlig svamp och nu kryper det i hjärnan på mig för att jag inte orkade ta reda på vad det var.
Min kamera har strulat så jag fick ingen bild på den, men jag ska försöka förklara hur den ser ut.
Hatten var lite oregelbundet brun och torr. Foten vit med inslag av rödaktiga trådar. Skivorna väldigt hårda, och lite urnupna. (aldrig känt hårdare skivor, men dom var ändå spröda) Hårdare skivor än hos kremlan
Den luktar milt och av mandel.
Den blir röd vid beröring och blöder när man skär i den.
Hela svampen väldigt fast. Jag vågade inte smaka, men det såg så ätlig ut och luktade så gott.
Det var inte blodriska!
Finns det någon annan svamp som blöder med brun hatt?
Den var cirka 10cm i diameter. Hatten nedböjd på sidor. fast hatt. vita hårda skivor som blir rödaktigt vid beröring. beigevit fot med rödaktiga inslag som hos riskan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.