0 2535 visningar

12 svar

Friterad citronslemskivling (recept)

Maric

31 aug 2010 kl. 17:32

Eftersom jag har bild med så sätter jag in receptet här på forumet, tror inte bild funkar under recept.

Till frityrsmeten hade jag:

2 dl mjöl
1 dl vatten
1 dl öl
1 msk bakpulver
1 krm salt
1 msk socker

Alldeles underbart gott som snacks.

0

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 18:59

Holy schmokaroly Maric så gott det såg ut! Ska absolut testa till helgen, Citronslemskivlingen har gått till i mina trakter! :D

0

Maric

31 aug 2010 kl. 19:07

Helena:
- Det var gott :-).
Och då har jag testat mig fram med både frityrsmet och smaksättning.
Nu satt den.
Citronslemskivlingen verkar vara en underskattad svamp, iallafall där jag plockar, hittar massor.

0

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 20:23

Har de senaste veckorna hittat och plockat mycket till min stora glädje! Jag tycker den är jättegod att steka, för den blir så frasig efter ett tag! Har i år provat att torka, men har inte testat att tillaga än. Förstår inte varför en så lättigenkännelig svamp får bli stående i ljungbacken?

0

Birgitta D

31 aug 2010 kl. 21:56

Jag älskar den. Kul med nya användningdätt.

0

Boman

31 aug 2010 kl. 22:05

Att den inte plockas av så många är ju jättebra. Vi som gillar den får fler. Kanske är det slemmet som avskräcker.

0

citronslemskivling en säregen typ...

Fredrika

1 sep 2010 kl. 08:53

...och med det menar jag att jag så sällan hittar den, och då ALLTID bara en och en. Det blir ju så töntigt lite då, att jag alltid måste blanda den med annat vid tillagningen. Var ska jag egentligen leta efter den för att finna en försvarlig mängd?

0

Växtplats!

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 14:39

I kanten eller i granplanteringar har jag sett massor av citrongul slemskivling.
De är på gång igen!

0

h. k-holmen

4 okt 2010 kl. 18:00

jag vill också prova! finns de kvar i skogarna eller får det bli nästa år?

0

Geraldine, Vällingby

21 okt 2010 kl. 13:20

•●• Vad gott det ser ur, fina bilder oxå!●•

0

Boman

21 okt 2010 kl. 13:27

Nu lär man inte hittad en längre. Har i frysen men gissar att resultatet inte blir det samma, tyvärr.

0

Fnittran

21 okt 2010 kl. 13:36

så smaskigt, kan man göra så med andra svampar också?

0

Bo E

21 okt 2010 kl. 14:53

jag har med fördel friterat blomkålsvamp

har försökt med andra arter men det har gått illa - frityrsmeten får bli stuvning i såna lägen - smakat bra har det gjort i alla fall

jag trodde det var blomkålsvampens konsistens som gjorde den möjlig att fritera men tydligen funkar det med andra arter oxå då

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone