Hittade en taggis till jag inte kan idag.
Den luktade konstigt,lite parfymaktigt.Smak lite bittert.
I blöt granskog med inslag av björk och tall,mitt i ett rödgul trumpet-ställe,på en lite torrare kulle där en stor gran växte.
Den värkar väl vara lite missbildad?
Kanske brödtaggsvamp?
Jag tror att det är en brödtaggsvamp,smaka på den,smakar typiskt,vetemjöl.
Mina har sett ojämna ut i år också,tror att det beror på att den kommer väldigt tidigt,sedan var det torka sedan regnade det!
På bild två kan man se de typiska ljusa taggarna.
Kolla andra tråden om mail Fritjof!
Så här såg mina ut i år!
Du ser vad osymmetrisk en av mina är,den har växt länge.
Den ljusa är en som är ung,på min växtplats kan de komma redan i början på augusti!
Den största är mer än 15 cm.
Jag hade en växtplats tidigare där den försvann p.g.a gallring det var en sänka och lite fuktigt där växte de i en stor “rusa” och de blev lika stora som fjällig taggsvamp när de är som störst!
Är det i en och samma skogen som du gör alla dina taggsvampsfynd?
Brödtaggsvampens växtplats bör skyddas!
Är du säker på att det är en taggsvamp?
Om man inte vill ta upp dem utan låta den växa mer kan man känna med fingret under hatten om den har taggar!
Tveksam till om det är bröd?
Taggsvamparna trivs ju tillsammans.
Det ska bli roligt att se hur den utvecklas.
Koppartaggsvampen finns på mer ställen i Västra Götaland
Jag bor i landskapet Värmland men när det gäller rapporterna så är det Västra Götaland som gäller!
I slutet av 1980 talet var den rikt förekommande i flera av mina skogar,nu finns den i några stycken,de skogarna som den funnits i är avverkade,så ovanlig är den inte,då är sammetstaggsvampen mindre förekommande.Gullspång Södra Råda!
Det verkar vara ett bra år för taggsvampar. En ny lokal på Hunneberg för Sarcodon lundellii och två nya för S. versipellis har hittills tillkommit. Dessutom finns S. lundellii på den gamla lokalen även i år tillsammans med Hydnellum auratile. Av S. versipellis har jag på en av de gamla lokalerna funnit ytterligare 2 mycel vid sidan av flera av Hydnellum och Phellodon-arterna. S. fennicus-lokalen på Halleberg har jag inte hunnit besöka än.
Det är faktiskt fortfarande fler rapporterade fynd av koppartaggsvamp än mo-taggsvamp i svealand. Det betyder förstås inte att den är vanligare. Orsak 1: det är roligare att rapportera koppartaggsvamp. Orsak 2: mo-taggsvampen är fortfarande inte så välkänd och lätt identifierad.
Hej!
När jag försökte lära mig att rapportera till artportalen så var det bara problem och de svarade inte på mail!
Jag rapporterar till Västgötabergens svampklubb och sedan får de lägga ut svamparna vart de vill!
Artportalen har jag skippat för längesedan!!!!!!!
Synd. Jag vet att Michael har skrivit en bra manual för hur man rapporterar till Artportalen. Det är det enda vettiga officiella verktyget vi har för att få kunskap om tex. utbredning av olika arter. Det som inte rapporteras till Artportalen är opublicerade data om du frågar mig.
Frågan är då om du inte kan eller inte vill lägga ut dina fynd? Jag brukar lägga ut mina sällsynta Ramarior på Artportalen. Det glädjer mig att fler kan ha möjlighet att se dessa vackra svampar. Öppenhet och kunskap är bästa sättet att opinionsbilda.
Vi har diskuterat artportalen tidigare i det här forumet och jag tycker inte att vem som helst ska kunna gå in och lägga in svampar utan att de är konf,av någon annan svampkunnig person.
Det finns ramarior som bara hittills är funnena hos mig enl. Lennart Söderberg.
Jag har brukat lagt ut bilder på ramarior och skrivit lite om taggsvampar på guiden för att uppmana andra att leta och hitta.
Sedan tycker jag att artpotalens sätt att lägga in svampar om de inte har ändrat var alldeles för komplicerat,jag vet att det är fler mykologer med mig som tycker detsamma!
Ja, det tar lite tid att lägga in fynduppgifter (särskilt krångligt är det ju inte), men jag tycker som Mattias, att de gör bättre nytta i Artportalen än i hemliga anteckningsböcker i byrålådorna.
På köpet får man en sökbar databas över sina egna fynd också. Det tar precis lika lång tid att göra en sådan för eget bruk.
I förhållande till hur lång tid det tar att reda ut vilken art man hittat tycker jag det går väldigt lätt och snabbt att lägga in fynd i Artportalen. Jag brukar använda excelmallen, då kan man lätt kopiera datum, lokal, koordinater etc. Jag har alltid GPS med mig och tar koordinater i fält, men om man måste ta ut koordinater hemma kan jag förstå att det blir jobbigare.
Jag håller verkligen med om att fynden gör större nytta om de rapporteras än om de hemlighålls. Eftersom jag jobbar på en myndighet vet jag dessutom att fyndrapporteringarna används och gör nytta. Visst förekommer felrapporteringar, men jag är övertygad om att merparten av rapporteringarna är rätt.
Jag håller också med Irene om att Artportalen är en bra egen fynddatabas, där man lätt kan kolla var och när man sett olika arter. Dessutom får man en bra bild av utbredningsområdet för arten. Man kan också få ut diagram där man ser när under året en art rapporterats. Och kartorna i Google maps är ju helt fantastiska, synd bara att det finns en begränsning i hur många punkter som visas där.
Om man vill rapportera, men tycker det verkar krångligt är det värt att vara lite envis. När man lärt sig är det väldigt enkelt och det finns en bra manual som man kan ladda ner när man öppnar växtportalen. Vid problem är det ju bara att fråga i detta forum.
Här kommer en sista uppföljning på taggisen.
Jag lirka loss en fruktkropp idag.Hatten är 14cm bred,foten är 6cm hög och 2,5cm bred.Taggarna är 8mm långa där dom är som längst.
Lukten skrev jag i första inlägget att den påminner om dofttaggsvamp.Det var snarare grön trattskivling jag tycker den påminner lite om.Svårbeskrivlig lukt är det..
Det mesta talar väl för brödtaggsvamp.
visst kan det vara så att det finns flera fynd av koppartaggsvamp än motaggsvamp på artportalen, som du skriver så är det nog så att alla inte rapporterar in sina fynd av motaggsvamp.
detta tycker jag bevisar att man inte kan lita på artportalen.
gissar att ingen betvivlar att motaggsvamp är vanligare i sverige än koppartaggsvamp
Räkna med att en ganska stor del av de 2300 rapporterna av fjällig taggsvamp också avser motaggsvamp, åtminstone de från förra seklet.
Det är givetvis inte Artportalens fel, det gäller att tolka och bedöma äldre uppgifter rätt. Däremot har Artportalen försvårat rapporteringen av motaggsvamp genom att inte acceptera den stavningen, endast “mo-taggsvamp” (eller Sarcodon squamosus).
Jämför exempelvis med honungsskivlingarna, som under lång tid rapporterats (och görs så fortfarande) som Armillaria mellea, honungsskivling, men i vid bemärkelse.
Det finns 2500 fynduppgifter av den, men så vanlig är den ju inte. Den art som verkar vara vanligast, åtminstone i mina trakter, är Armillaria borealis, “vanlig honungsskivling”, men av den finns bara 268 rapporterade fynd.
Som sagt, det är knappast artportalens fel. Oavsett system så kommer sällsynta arter att verka skenbart vanligare eftersom det är roligare att rapportera in dem, särskilt om de är rödlistade. Det är ett dilemma. Artrapportering tenderar också att ge en utbredning snarare där det bor kunniga mykologer än en verklig utbredning. Men det är det verktyg vi har. Därför uppmuntrar jag alla att rapportera in alla fynd. Själv tycker jag att det kan vara extra roligt att rapportera in någon sällsynt art som inte är rödlistad.
Visst är det så. Håller också med att det är konstigt att endast mo-taggsvamp accepteras, men man kan ju skriva in mo och låta artportalen söka möjliga namn. Det finns ju många liknande problem tex. riddarmusseron vad är det? Om du rapporterar in riddarmusseron blir det equestre som är tidigare auratum. Riddarmusseron (var. populinum) ska nu heta T. frondosae vad jag förstår. Förvirrat? Ja, en aning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.