Förra hösten åkte jag 55 mil norrut, från Lund och landade i storskogen mellan Nora och Lindesberg. Fick duktigt på tafsen av vissa, (nån enstaka om jag ska vara ärlig), när jag frågade om bra ställen i trakten. Nu bär det av igen mot Bergslagen! Liksom förra hösten har jag en (säger EN) dag på mej, att hitta och plocka resan värd. Vill ABSOLUT inte veta var jag hittar nåt! Vill INTE ha tips av de som hellre ger på tafsen!
Ok?? ;)
Hej!
Eftersom jag hoppas kunna ta mig ner till Skåne nån höst och då INTE vill veta vart jag ska gå eller VAD jag kan hitta ;-) så kan jag ju fråga om du bara ska till Bergslagen eller ända upp hit till Dalarna? I så fall kunde jag ju tala om vart du INTE ska gå för att INTE hitta nåt ;-)
Åh Tanja, så himla trist att jag INTE ska till ditt Dalarna, åker fredag eftermiddag och hem söndag lunch… det är långt nog som det är!
MEN om du absolut INTE ska till Skåne, så hör ABSOLUT inte av dej, för jag kommer ICKE att hänvisa till mina skogar, och jag kommer FRAMFÖR allt inte följa med ut!! ;)
Jag kan bara säja att HÄR finns ingen rödgul trumpet. Över huvud taget. Nudge nudge wink wink?
Jodå Anders, på en dag plockade jag så mycket trattkantareller att jag blev helt snurrig! Hittade dock bara en endaste, stor, rödgul trumpet, och det är väl det, plus sotvaxing, jag är sugen på, alltså svamp jag inte hittar här hemma! Eller vad är det jag säjer? Jag vill inte hitta ett endaste dugg, och för guds skull, ge mej inga tips! ;)
jag har tyvärr inga tips att ge dig. Och skulle själv vilja ha tips på bra skogar i närheten av Göteborg. Älskar att plocka svamp, men har i princip aldrig gjort det eftersom jag inte vet var man ska gå och har inte haft någon att gå med heller. Nu struntar jag i det och går själv…. har väl blivit tillräckligt gammal eller nåt. Någon som inte har något tips till mig?
var uppe i Kilsbergen runt Ånnaboda- Falkasjön och åkte in en liten väg mot Villingsberg - tycker inte det var så märkvärdiga svampskogar - för mycket ljunghedar och slyskog för min smak, men det är kuperat och man får leta efter mindre dungar med större skog.
Hittade i alla fall mängder av rimskivling, några pyttesmå och torra trattkantareller samt dagens finaste fynd: Mandelriska! Ett fint ex. som växte i gräsmark vid en liten sjö (badplats?)
Första på tre år så jag jublade!
Helena…glömde påpeka att jag åkte med en kompis som fiskade
2 finfina regnbågslaxar fick han
OBS! Man måste lösa fiskekort vid Ånnaboda
tips:
hittade blodsopp på sluttningen upp mot Falkaberget vid Falkasjön för två år sedan - lite märklig miljö för den tyckte jag, för tidigare har jag bara sett den i gräsmark/betesmark
Sotvaxing har jag inte sett i Kilsbergen/Bergslagen men väl i stadsnära skog vid Adolfsberg samt i Ormestaskogen, men den finns kanske allmänt i barrskog(?)
Verlegammelskog ligger ca 1 timma bilkörning från Gbg .
http://kartor.eniro.se/m/ImagT
Tusen tusen tack för alla tips! Verkligen jättegulligt a er.
Jag var faktiskt ute och sprang i just ängårdsberget häromdagen och hittade, för att vara en joggingtur mycket svamp. Så mycket att joggingturen förvandlades till svamplockning, med tröjan som insats. Men det var det värt! Konstigt var att jag inte såg en enda svart trumpetsvamp. det var ju precis det där med hassel och dike som de säger att det ska vara om man ska hitta dem….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.