0 594 visningar

17 svar

Nu fiskar jag igen.... ;)

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 20:17

Förra hösten åkte jag 55 mil norrut, från Lund och landade i storskogen mellan Nora och Lindesberg. Fick duktigt på tafsen av vissa, (nån enstaka om jag ska vara ärlig), när jag frågade om bra ställen i trakten. Nu bär det av igen mot Bergslagen! Liksom förra hösten har jag en (säger EN) dag på mej, att hitta och plocka resan värd. Vill ABSOLUT inte veta var jag hittar nåt! Vill INTE ha tips av de som hellre ger på tafsen!
Ok??  ;)

0

Tanja i Gagnef

31 aug 2010 kl. 20:51

Hej!
Eftersom jag hoppas kunna ta mig ner till Skåne nån höst och då  INTE vill veta vart jag ska gå eller VAD jag kan hitta ;-) så kan jag ju fråga om du bara ska till Bergslagen eller ända upp hit till Dalarna? I så fall kunde jag ju tala om vart du INTE ska gå för att INTE hitta nåt ;-)

0

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 21:02

Åh Tanja, så himla trist att jag INTE ska till ditt Dalarna, åker fredag eftermiddag och hem söndag lunch… det är långt nog som det är!
MEN om du absolut INTE ska till Skåne, så hör ABSOLUT inte av dej, för jag kommer ICKE att hänvisa till mina skogar, och jag kommer FRAMFÖR allt inte följa med ut!! ;)
Jag kan bara säja att HÄR finns ingen rödgul trumpet. Över huvud taget. Nudge nudge wink wink?

0

Anders K

31 aug 2010 kl. 21:07

Helena,
Jag har inga direkta tips, men Bergslagen är så fullt av skog att jag tror att du egentligen bara behöver åka runt på lite mindre vägar och leta efter skogar som ser bra ut. Eller hittade du inget i fjol?
Lycka till!

0

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 21:18

Jodå Anders, på en dag plockade jag så mycket trattkantareller att jag blev helt snurrig! Hittade dock bara en endaste, stor, rödgul trumpet, och det är väl det, plus sotvaxing, jag är sugen på, alltså svamp jag inte hittar här hemma! Eller vad är det jag säjer? Jag vill inte hitta ett endaste dugg, och för guds skull, ge mej inga tips! ;)

0

Anders K

31 aug 2010 kl. 21:34

Nå, tur att jag egentligen inte hade några tips då! :-)

0

Minai

7 sep 2010 kl. 18:33

jag har tyvärr inga tips att ge dig. Och skulle själv vilja ha tips på bra skogar i närheten av Göteborg. Älskar att plocka svamp, men har i princip aldrig gjort det eftersom jag inte vet var man ska gå och har inte haft någon att gå med heller. Nu struntar jag i det och går själv…. har väl blivit tillräckligt gammal eller nåt. Någon som inte har något tips till mig?

0

Minai

Helena i Lund

7 sep 2010 kl. 18:37

Det finns ju några trogna forumister från Göteborg med omnejd, du kanske kan få napp om du har tur!

0

Minai

Minai

7 sep 2010 kl. 20:18

Hoppas det i alla fall… Skulle vara roligt att få prova att plocka i en riktig svampskog. Det är drömmen!

0

Minai

Totte Gbg

7 sep 2010 kl. 21:25

Änggårdsbergen är ett tips, ett annat om du har bil är att åka mot Landvetter och Eskilsby.

Jag brukar sitta o kolla eniros karta för att se var det finns möjlig utflyktsmål sen åker jag :)

0

Minai

Boman

8 sep 2010 kl. 07:52

Ligger inte Verleskogen i närheten?

0

Minai

Bo E

8 sep 2010 kl. 11:56

var uppe i Kilsbergen runt Ånnaboda- Falkasjön och åkte in en liten väg mot Villingsberg - tycker inte det var så märkvärdiga svampskogar - för mycket ljunghedar och slyskog för min smak, men det är kuperat och man får leta efter mindre dungar med större skog.

Hittade i alla fall mängder av rimskivling, några pyttesmå och torra trattkantareller samt dagens finaste fynd: Mandelriska! Ett fint ex. som växte i gräsmark vid en liten sjö (badplats?)
Första på tre år så jag jublade!

0

Bo E

8 sep 2010 kl. 12:03

Helena…glömde påpeka att jag åkte med en kompis som fiskade

2 finfina regnbågslaxar fick han

OBS! Man måste lösa fiskekort vid Ånnaboda

tips:
hittade blodsopp på sluttningen upp mot Falkaberget vid Falkasjön för två år sedan - lite märklig miljö för den tyckte jag, för tidigare har jag bara sett den i gräsmark/betesmark

Sotvaxing har jag inte sett i Kilsbergen/Bergslagen men väl i stadsnära skog vid Adolfsberg samt i Ormestaskogen, men den finns kanske allmänt i barrskog(?)

0

Totte Gbg

8 sep 2010 kl. 18:16

Verlegammelskog ligger ca 1 timma bilkörning från Gbg .
http://kartor.eniro.se/m/ImagT

0

Minai

9 sep 2010 kl. 18:48

Tusen tusen tack för alla tips! Verkligen jättegulligt a er.

Jag var faktiskt ute och sprang i just ängårdsberget häromdagen och hittade, för att vara en joggingtur mycket svamp. Så mycket att joggingturen förvandlades till svamplockning, med tröjan som insats. Men det var det värt! Konstigt var att jag inte såg en enda svart trumpetsvamp. det var ju precis det där med hassel och dike som de säger att det ska vara om man ska hitta dem….

0

Minai

Minai

9 sep 2010 kl. 18:51

Förresten, det kanske är någon i Göteborg som vill gå en liten svamprunda på söndag? Så slipper jag gå ensam?

0

Minai

Helena i Lund

9 sep 2010 kl. 19:12

Du kan göra ett helt eget inlägg Minai, så slipper du svar som egentligen skulle till mej! Jag vet hur svårt det är, trådtjuv ut i fingerspetsarna är jag, men det brukar löna sej att starta sin egen… ;)

0

Minai

Minai

9 sep 2010 kl. 19:43

Tack Helena. lite ny här så alla tips är bra tips. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone