0 444 visningar

14 svar

Extrem lågstubbe med frågetickor

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 22:02

Grannarna har framför huset en stubbe, ”uppfylld” med jord ända till stubbytan. I flera år har jag sett dem som växer på den - och undrat - och i år är de ovanligt vackra. Vet inte trädslaget, eftersom trädet sedan länge var fällt när vi kom hit. Troligen alm. På en liknande, men ”djupare” stubbe i U-a, har jag hittat klumpticka, men det här är nog nåt annat. Har någon ett förslag?  Översiktsbilden är dålig, men vad gör det!.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 22:04

Fler boende

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2010 kl. 15:47

Ingen? Jag kan meddela att stubben KAN vara efter en vårdask.

0

Tony S

2 sep 2010 kl. 18:31

Nä, det var svårt Jan.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 18:45

Vilken konsistens har detta, kan det vara så att stubben fortfarande innehåller lite socker, stärkelse eller något liknande så att detta är en gästsvamp av något slag?

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2010 kl. 18:49

Jag har pratat med stubbägaren i dag. Han brukar köra gräsklipparen över stubben och han sa att för några år sen var “de” riktigt stora. Hoppas han kommer ihåg att spara stubben i år…;)

0

Frida T

2 sep 2010 kl. 19:14

Oj ingen aning , hoppas någon kommer med ett svar.

0

svampstaff

2 sep 2010 kl. 21:36

Jag har precis samma fenomen på en gammal bigaråstubbe i min trädgård, svampen växer ytters lite varje år men skiftar lite i färg, påminner om nån ganoderma men längre en så kommer jag inte.

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2010 kl. 19:43

Nu är stubben fredad. Både ägare och ägarinna har lovat…

0

Jan A, Uppsala

14 sep 2010 kl. 17:39

Idag ser den fredade stubben ut så här (1).
Kl. 12 finns en snygg ticka (2) med en glipa kl. 8.
Den glipan (3) tittade det vinklade objektivet in i!

Kan någon ana vad det är nu? De är väldigt smågropiga på översidan…;)

0

Plattickor

Hans v E

14 sep 2010 kl. 18:12

brukar se ut så där (speciellt de sista bilderna) när de växer på (underjordiska) stubbar i gräsmattor.

0

Plattickor

Jan A, Uppsala

14 sep 2010 kl. 18:47

Ingen dum idé Hans, man tackar för ledtråden! Jag har ju sett många vita plattickebarn på stubbar, men tänkte inte alls åt det hållet nu!Eftersom stubben är fredad kan det hända mer. Fortsättning följer.

0

Jan A, Uppsala

14 okt 2010 kl. 20:20

Idag såg några av de fortfarande “fridlysta” ut så här. Bild 3 med porer på översidan…

0

NadaL, Umeå

14 okt 2010 kl. 21:59

Kan vara tvåfärgsticka.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2010 kl. 08:56

Nej Nada, de är alldeles för hårda, inte alls gelatinösa. Ska visa snygga tvåfärgare när jag orkar skriva ihop söndagsodyssén;)
HansvE-förslaget är troligt, men porerna uppåt ser ovanligt ut!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone