Läser nästan alla inlägg här i hopp om att något ska fastna uppe i det grå.
När det gäller tillagning som nämner de flesta SMÖR. Vilket är en god sak i livet men nu undrar jag huruvida det skulle fungera att använda OLJA på samma sätt?
Och om det inte är helt förkastligt med OLJA , vilken OLJA rekomenderas då?
Och om det är helt förkastligt med OLJA vilket SMÖR är det Ni använder?
Olja passar bra till vissa svampar. Karl-Johan i tunna skivor, stekt i het olivolja beströdda med bara lite salt. Mums! Citronslemskivlingen steker jag i olja också. Liksom de vilda champinjonerna. Jag använder antingen en olivolja, ej Virgin, eller en Rapsolja. Smör till nästan alla annars, minus Goliat då, riktigt smör inga alternativ.Valios är min favorit.
Men det är nog mest en smaksak.
Jag använder endast riktigt kosmör, normalsaltat, det lyfter vilken svamp som helst till skyarna! Vid enstaka tillfällen, om det ska dofta Italien, ringlar jag olivolja på strax innan servering. Vill du ha en relativt neutral olja som tål upphettning till en viss del är rapsolja att föredra.
Jag brukar steka i vanlig rapsolja. Det är ingen idé att använda kallpressad om man skall steka i den i hög temperatur, tycker jag, men jag kan absolut ha fel.
Smör är en krydda i sig liksom olivolja. Jag skulle t ex inte använda olivolja till kantareller men gärna till KJ och andra soppar.
För den intresserade finns lite “skojig” läsning här :)
http://www.gunnarlindgren.com/bensiniprotokoll3.pdf
...och för oss som har lite för högt kolesterolvärde, kan jag rekommendera att man kör grundstekningen i rapsolja och tillsätter en liten klick smör antingen direkt i oljan när man hettar upp den, eller att man lägger smöret i pannan sist och låter det smälta ned i svampen och smaksätta den. Så får man den goda smaken av smör, men oljans fina hälsoeffekt.
oftast kosmör krav-märkt (för kons skull)
men till asiatisk wok använder jag rapsolja - gärna ekologisk
till karl-johan eller annan svamp i italienskinspirerade recept blir det olivolja
men smör är överlägset om man vill ha traditionell “svensk” svampsmak tycker jag
Gärna en skvätt matlagningsgrädde eller gammeldags mjölk i anrättningar oxå
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.