0 1450 visningar

14 svar

violspindling?

Frida T

1 sep 2010 kl. 14:16

Ja så springer man på några vackra ex av violspindling i skogen. Men hur ska jag veta vilken av de nu två jag har hittat? Skogen består både av gran och asp!

Skickar med en bild från växtplatsen

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 14:22

vi har mest av den grövre barrskogsformen och din biotop är lik en av våra. Men den finns också i riktigt rik urskogsmiljö, bl.a. Fiby.
Är det inte dags att åter låta de tu bli ett - det tycks ju bara vara utseendet som skiljer!;)

0

Frida T

1 sep 2010 kl. 14:50

Utseendet? Större? Hur menar du? Är det inga mikroskopiska skillnader?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 14:58

Det påstås så...

0

violspindling är många arter

Karl S

1 sep 2010 kl. 22:19

Nej det finns inga tydliga makroskopiska skillnader mellan Cortinarius violaceus (i lövskog, bl a björk) och C, hercynicus (i granskog). Däremot är sporstorlek och form
olika.

Ja, de var tidigare hopslagna av vissa mykologer, men eftersom de skiljer även molekylärt, är de nu uppdelade i 2 arter. Två förresten — det finns minst 5 arter till i Australien och Nya Zeeland och de ser också ungefär likadana ut som våra!

0

Frida T

2 sep 2010 kl. 09:02

Så när jag inte vet vilken så kan jag rapportera den som Cortinarius violaceus s.lat ? Såg på artportalen att det var den vanligaste rapporteringen.

0

Frida T

2 sep 2010 kl. 09:57

Hittar inget om de mikroskopiska skilnaderna på våra två arter, någon som vet?

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2010 kl. 10:49

En del av Karls verk finns här: http://soop.org/karl/Svenska/ksoop.html.
I övrigt är det väl tyvärr så att bara “bra” resultat redovisas:(

0

Irene A

2 sep 2010 kl. 15:10

Enda skillnaden enligt Funga Nordica är att hercynicus (granskogsformen) har något tydligare vårtor på sporerna. För att avgöra det i mikroskopet skulle man behöva eget referensmaterial att jämföra med.

De som jag har sett under asp har varit något mindre, men jag har inte sett dem tillräckligt ofta för att det ska kunna bli någon statistisk “sanning”.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2010 kl. 15:40

Jo, aspformen ÄR betydligt klenare byggd. Eller den andra är grövre, hur man nu vill ha det.

0

Frida T

2 sep 2010 kl. 18:47

Tack för era svar! Så jag kommer nog inte själv att kunna avgöra vilken av de två jag funnit .... Synd ;)

0

Karl S

2 sep 2010 kl. 21:47

Frida, det är riktigt att det behövs mikroskop för att skilja dom åt.  Men oftast behöver man inte vara så exakt och ss lato duger.  Om du har mikroskop så kolla att C. violaceus har sporbredd 6.5-7.5 µm sporer och C. hercynicus har 7.5-9.5 µm, alltså klart bredare.

Jan A, jag förstår inte din kommentar att bara bra resultat redovisas. Var då någonstans? Ovan angivna spormått finns redovisade i min bok Cortinarius in Sweden, är dom uppgifterna bra?

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2010 kl. 22:23

Jag märkte “efteråt” att vad jag skrev kunde misstolkas av dig. Men det handlade om annan forskning. Jag vet att får man inte önskat resultat, så försvinner ibland resultaten i papperskorgen eller cyberrymden…

0

Frida T

3 sep 2010 kl. 07:33

Tackar! Ska kolla om jag kan få ut något av att kika i mikroskopet :)

0

Frida T

3 sep 2010 kl. 16:05

Helt klart lövviolspindling! Tack för all hjälp med att bena ut mina violspindlingar! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone