Nej det finns inga tydliga makroskopiska skillnader mellan Cortinarius violaceus (i lövskog, bl a björk) och C, hercynicus (i granskog). Däremot är sporstorlek och form
olika.
Ja, de var tidigare hopslagna av vissa mykologer, men eftersom de skiljer även molekylärt, är de nu uppdelade i 2 arter. Två förresten — det finns minst 5 arter till i Australien och Nya Zeeland och de ser också ungefär likadana ut som våra!
En del av Karls verk finns här: http://soop.org/karl/Svenska/ksoop.html.
I övrigt är det väl tyvärr så att bara “bra” resultat redovisas:(
Enda skillnaden enligt Funga Nordica är att hercynicus (granskogsformen) har något tydligare vårtor på sporerna. För att avgöra det i mikroskopet skulle man behöva eget referensmaterial att jämföra med.
De som jag har sett under asp har varit något mindre, men jag har inte sett dem tillräckligt ofta för att det ska kunna bli någon statistisk “sanning”.
Frida, det är riktigt att det behövs mikroskop för att skilja dom åt. Men oftast behöver man inte vara så exakt och ss lato duger. Om du har mikroskop så kolla att C. violaceus har sporbredd 6.5-7.5 µm sporer och C. hercynicus har 7.5-9.5 µm, alltså klart bredare.
Jan A, jag förstår inte din kommentar att bara bra resultat redovisas. Var då någonstans? Ovan angivna spormått finns redovisade i min bok Cortinarius in Sweden, är dom uppgifterna bra?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.