0 548 visningar

10 svar

champinjon????

Maria

1 sep 2010 kl. 18:35

Hej!
Parkerade bilen vid en skogskant med äng och åker bredvid. Hittade dessa svamparna precis bredvid bilen. Först plockade jag de inte då jag tänkte på flugsvamp men när jag kollade i boken så skulle det kunna vara ängs champinjoner.
Jag har försökt att skrapa dem men de gulnar inte av det.

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 18:46

Jag kan tänka mig att det är ängschampinjoner. Hade varit bra att få se ringarna.

0

Maria

1 sep 2010 kl. 18:56

bättre bild kunde jag inte ta, men ringar fanns inte på alla exemplar

0

klas jaederfeldt

1 sep 2010 kl. 20:22

tror mera på någon ur snöbollschampinjongruppen

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 21:04

...som inte går att få gul?

0

Irene A

1 sep 2010 kl. 21:11

På min skärm ser den i alla fall ut att ha fått gula fläckar både på hatt och ring..

0

Maria

1 sep 2010 kl. 21:21

jag skulle inte vilja kalla det gula fläckar precis, och de kom inte när jag rispade, eller gnuggade, fläckarna kom när den fick ligga i korgen ihop med blodriska. Jag säger dock inte att det med säkerhet är blodriskan som färgat den, men de svaga fläckarna kom efter vi kom hem.
/Maria

0

Hans Myhre

1 sep 2010 kl. 21:33

Det er en av champinjonerne som gulner svagt. Gruppen er stor så det er vanskelig å si hvilken art.

0

Maria

1 sep 2010 kl. 21:37

Hans Myhre:
finns det någon giftig sort i den gruppen.
/Maria

0

Hans Myhre

2 sep 2010 kl. 00:23

Ja, og den lukter karbol. Den blir øyeblikkelig messinggul når en skraper på den og flekkene blir senere grå/brune.

0

Maria

2 sep 2010 kl. 17:13

mina luktar bara svamp inget skarpt alls,
/Maria

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone