0 336 visningar

10 svar

Vad är detta?

svampstaff

1 sep 2010 kl. 20:35

Vid tåkern, på bar jord växer dessa spatelaktiga saker, ihop med skålar?
Bild3 undrar jag om det kan vara vridfingersvamp?

0

svampstaff

1 sep 2010 kl. 20:39

Ängsröksvamp finns det gott om, men denna fick mig att haja till?
Bild2 växer med ädelgran och har väldigt kraftiga taggar, men det är väl vanlig vårtig.
Bild3 är nytt fynd av slöjröksvamp, dom verkar trivas i år med hassel.

0

svampstaff

1 sep 2010 kl. 20:43

Mkt skålar av samma sort verkar det som, både bland hassel och bokollon, dom är kluvna?
bild2 gott om svampklubbor med tillhörande tryffel.
Sista bilden är jag osäker, men får för mig att talgsvampen kommer i mörka ofotograferbara hasselskogen?

0

.

svampstaff

1 sep 2010 kl. 20:45

Vackra lärksoppar intill tall(fast det fanns lärk på andra sidan vägen)och en fin grovticka.

0

Irene A

1 sep 2010 kl. 21:06

Kan den första vara ett tidigt stadium av trollskägg, möjligen? Har ingen egen erfarenhet av dem.

Skålen ser ut som liten mönjeskål (mörkare kant och utsida), men det skulle nog behövas mikroskopering, för jag har för mig att det finns flera snarlika arter.

Fingersvampen är för gul för att vara vridfingersvamp, liknar mer hagfingersvamp.

0

svampstaff

1 sep 2010 kl. 21:09

Hm? Tror inte trollskägg, dom påminner mera om fliköron eller busksvamp typ?

0

Irene A

1 sep 2010 kl. 21:15

Fliköra stämmer nog bättre, ja.

Den första röksvampen är i alla fall den långfotade. Fast den ser plattfotad ut, undrar vad den har råkat ut för?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 21:56

Tror inte att det är fliköra utan normala, unga busksvampar. Flikörat hade jag förra året och det har ihåliga flikiga flikar

0

svampstaff

1 sep 2010 kl. 22:06

Jo fliköra såg jag förra året oxå, men dom här var mkt bredare, busksvamp vet jag inte i ren tallskog på lerjord?
Fast dom påminner ju om dom jag såg häromdan iofs.

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2010 kl. 22:11

Jag har kollat alla mina och frugans bilder från augusti -09 och det finns allt större likheter än jag först tyckte. Här är en.

0

svampstaff

1 sep 2010 kl. 22:15

Ja jässingens!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone