Vet inte var jag skall börja men alla svamparna är hittade i Åvarps fälad vid foten av Söderåsens västra sluttning. Gammal betad enefälad med en del ädellöv, frukt, björk och al. Trodde jag skulle hitta en del vaxingar här men det blev inte en ända en, kommer nog lite senare hoppas jag. Nåväl.
Serie 1. Någon tuvskivling kanske, stark lukt av mjöl.
Tack båda. Ingen älgskit men mycket koskit och så har det varit under många år. Ingen bok i närheten så boksopp faller väl bort. Övriga förslag verkar stämma bra, även om den ena inte är så blå på foten men den är rödsporig i alla fall.
Får se om jag får fler förslag.
Glömde lite text, soppen i föregående serie(11) har jag fått till som jag skrev sammetssopp men den i serie 3 är inte samma art. den jag kallar sammetssopp är gulaktig på hattköttet under rören detta framträder tydligt då jag tar bort rören Men den i serie 3 är vit kanske med någon svag anstrykning till ljusbrun under rören då de avlägsnas från hattköttet?
Hej. Hans v E, Alla myxomyceter jag hittar tar jag kollekt på och sänder till Uno, fick tillbaka några idag och det blev 3 nya arter för min del. På nästan 1 år nu så har jag hittat 40 arter:) så det går framåt. 5:3 bra förslag, får återvända till dem nästa vecka och se vem som har rätt om dem. Tack Hans.Jag tar inte kollekt på allt bara på myxarna, det är fullt upp med dem:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.