0 498 visningar

19 svar

En hel massa ??????

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 18:56

Vet inte var jag skall börja men alla svamparna är hittade i Åvarps fälad vid foten av Söderåsens västra sluttning. Gammal betad enefälad med en del ädellöv, frukt, björk och al. Trodde jag skulle hitta en del vaxingar här men det blev inte en ända en, kommer nog lite senare hoppas jag. Nåväl.
Serie 1. Någon tuvskivling kanske, stark lukt av mjöl.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:01

Serie 2. 1+2 bilder på någon sopp, under Ek.
Bild 3. Någon som jag vet men inte kommer på:(.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:03

Serie 3. Ytterligare en sopp, både vid björk, enar och ek men vilken sopp är det? Jag har svårt för dem, å andra sidan så lägger jag för närvarande inte så mycket tid på annat än myxomyceterna.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:05

Serie 4.
Får väl visa en av de myxar jag fann igår, en ny art för mig men än så länge svävar jag i ovisshet. Fann den långt ner i mossa vid ett fuktstråk:)

0

Tony S

2 sep 2010 kl. 19:08

1. Ser ut som mjölskivling.
2. Någon av de svåra Xerocomus-arterna. Sista bilden är vaxnavling.
3. Sammetssopp.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:08

Serie 5. Någon flugsvamp antar jag.
Bild 3 på något som jag har hittat flera gånger under sommaren dessa växer på undersidan av en gren från ask som låg på fuktig mark, väldigt små.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:10

Serie 6. Gulfotshätta Mycena renati, tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:12

Serie 7. En Brosking antar jag men är inte säker alls. Även denna långt ner i mossan i fukthål med gammal murken ved.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:13

Serie 8 kanske en Broking eller?

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:16

Serie 9. Även detta kanske någon broking, någon som vet?

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 19:18

Serie 10. En liten vacker bläcksvamp på kobajs, kanske någon gissning i alla fall från någon:)

0

Tony S

2 sep 2010 kl. 19:28

5. Rodnande flugsvamp
6. Stämmer med gulfotshätta.
7. Blåfotsnavling
8. Gul kragskivling
Vet ej på övriga.

0

Irene A

2 sep 2010 kl. 20:19

2 väldigt likt boksopp
5 piggarna, ev Mucronella calva?
8 Gul kragskivling -eller “älgkragskivling” (Stropharia alcis) om den växt på älgbajs
9 Är den blå på foten och rödsporig skulle det kunna vara tvåfärgsnopping.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 20:55

Tack båda. Ingen älgskit men mycket koskit och så har det varit under många år. Ingen bok i närheten så boksopp faller väl bort. Övriga förslag verkar stämma bra, även om den ena inte är så blå på foten men den är rödsporig i alla fall.
Får se om jag får fler förslag.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 21:01

Är inte detta sammetssopp?

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 21:07

Glömde lite text, soppen i föregående serie(11) har jag fått till som jag skrev sammetssopp men den i serie 3 är inte samma art. den jag kallar sammetssopp är gulaktig på hattköttet under rören detta framträder tydligt då jag tar bort rören Men den i serie 3 är vit kanske med någon svag anstrykning till ljusbrun under rören då de avlägsnas från hattköttet?

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2010 kl. 21:09

Serie 2. Kanske en Xerocomus chrysenteron?

0

svampstaff

2 sep 2010 kl. 21:30

Åtminnstone hatten ser ut som boksopp serie2, kanske någon blandras:)

0

Hans v E

2 sep 2010 kl. 22:21

1: Mjölskivling.
4: OJ! Skicka till Uno Eliasson.
5:3: Kanske vitpipa (Henningsomyces candidus.
8: Gulkraging (=Gul kragskivling).
9: Oj! Spännande!

0

"JAS" Helsingborg

3 sep 2010 kl. 00:56

Hej. Hans v E, Alla myxomyceter jag hittar tar jag kollekt på och sänder till Uno, fick tillbaka några idag och det blev 3 nya arter för min del. På nästan 1 år nu så har jag hittat 40 arter:) så det går framåt. 5:3 bra förslag, får återvända till dem nästa vecka och se vem som har rätt om dem. Tack Hans.Jag tar inte kollekt på allt bara på myxarna, det är fullt upp med dem:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone