Kärrfingersvamp är ett missvisande namn för R.Pallida jag har en hel häxring och den växer inte vid något kärr.
Och på en annan fyndplats är det mycket torrt,den bildar gärna häxringar.
Jag har inget förslag att ge på dina ramarior Gunhild.
Du får börja göra som jag gjorde ge dem nummer beskriv i en bok växtplats storlek m.m. fota och torka dem och skicka till Lennart om han är intresserad.
I år är det väldigt gott om dem!
Ett tips till man kan alltid skrapa lite på foten och se om det blir någon färgförändring,det kan ta lite tid.
Sedan har vi som hållit på med ramarior börjat att droppa Melzers på foten och tack vare det så har vi kunnat artbestämma två av dem genom det.
Det finns ju en bok som en tysk har nyss givit ut,den är så avancerad med mycket bilder och beskrivningar,jag har inte själv skaffat den!
Bok!
Det finns en tysk författare som nyss utkommit med en bok den kostar cirka 1000 kr jag har den inte själv,för jag mikroskoperar inte,tycker kanske inte att det är värt pengarna! Den heter Die Gattung Ramaria in Deutschland av Josef Christian. Lennart Söderberg har skrivit en bokrecension om den i Svensk mykologisk tidskrift nummer 2 2009 det finns länk på svampguiden till SMF jag tror du kan läsa numret på nätet sidan 92!
Jag vet inte var den är billigast att beställa.
Jag blir faktiskt lite sugen på att köpa den nu.
Jag har bekanta som har sommarhus i vår by,de kommer hit om 2 veckor,den är så speciell så de får nog köpa den på nätet.
Du får goggla så får du se vad du får för träff!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.