Så var det dags för skörd i den allra bästa svampskogen… trodde vi. Så gott som ALLA kantarellställen var uppbökade av vildsvin! De verkar ha gått mycket systematiskt tillväga. Nu undrar jag vad som händer med kantarellställena. Är de förlorade för all framtid eller kommer de igen om de får vara ifred för vildsvinen? Och hur mår skogen? Kan bökandet kanske t.o.m. vara gynnsam för skogen?
Jag gick nästan rakt på grytet men såg inte skymten av svin.
Tar vargar vildsvin?
Hej Karin, visst kan det vara vildsvin som ätit upp dina kantareller och bökat upp jorden. Men man ska också veta att rådjur ofta äter kantareller och andra ätbara svampar, även ekorrar och andra djur i skogen gillar svamp. Skogen tar nog ingen skada av bökandet, snarare tvärtom. Och dina svampar lär växa upp nästa år också, mycelet finns där nere i jorden. Vargar kan säkert tänka sig äta vildsvin, men vildsvin finns främst i södra delarna av Sverige, och varg i mellersta-norra. Sist men inte oviktigast, vildsvin bor inte i gryt. Däremot grävlingar och räv. God svampjakt!
Gissar på att du hittat ett vildsvinsbad. En lerig grop där det samlas vatten vid blötväder. Mina skogar är fulla med dem. Och med svin. Inte en enda varg, tyvärr. Och snart knappt svamp heller på antalet svin ökar för varje år. Man jagar dem knappt, utom lite tjuvskytte från bil, för att man inte får avsättning för köttet. Nån idiotregel förbjuder lokalt, befintligt, slakteri att användas.
Om de försvann så kanske återkommer svampen. Som det är nu blir det mindre skörd för varje år.
Den här skytten fick 100 kg kött så det verkar som att man kan/får slakta vildsvin.
http://www.nyhetskanalen.se/1.1759978/2010/08/26/tva_meter_langt_vildsvin_pa_hisingen
Ja du Boman, vi går visst i samma marker du och jag:-)
Jag har ömkat mig för flera år sedan här om dessa svin.
Det går inte att ta miste på om det kanske varit rådjur eller älg som varit där och naggat lite fint. Nej, det är en bulldozer som dragit fram….eller varför inte en bomb som slagig ner….
Inte har det kommit tillbaka kantareller heller där på våra härliga gamla “säkra” ställen. men väl annan oidentifierad svamp, (oftast ser den slemmig och giftig ut).
Vi har väl haft vildsvin här i markerna åtminstonde i ca 10 år här i Salem/Botkyrka.
Halloj Tina.
Long time no see :-))
Hoppas allt är bra med dig.
Jag har nog också sett pluggskivling i svinaböket, tror jag.
Sen har jag letat på nätet efter några som jag ofta ser i böket…hittade en som liknar den.
Någon som vet vad det är för en?
(Denna bild är inte min, utan jag har hämtat den på nätet.)
F-b-e djur. Och dom som tog hit dom borde skjutas !!! Sverige kämpade länge länge längt för att bli kvitt dom, och så är det några privata nissar (guillou bla) som tar hit skiten. Jo men vi stängslar, Thjohej va bra det gick. Mina svampar är borta, mina orkider lika så, min gräsmatta plöjd till oigenkänlig het, hela min lilla lund skövlad. Dom här svinen förstör för många miljoner varje år. Dom som tog hit, som sagt, bör göras ansvariga för att få bort dom igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.