0 8818 visningar

21 svar

Vildsvin!

Karin Hedén

2 sep 2010 kl. 23:42

Så var det dags för skörd i den allra bästa svampskogen… trodde vi. Så gott som ALLA kantarellställen var uppbökade av vildsvin! De verkar ha gått mycket systematiskt tillväga. Nu undrar jag vad som händer med kantarellställena. Är de förlorade för all framtid eller kommer de igen om de får vara ifred för vildsvinen? Och hur mår skogen? Kan bökandet kanske t.o.m. vara gynnsam för skogen?
Jag gick nästan rakt på grytet men såg inte skymten av svin.
Tar vargar vildsvin?

0

g

3 sep 2010 kl. 06:11

Bor vildsvin i gryt??? Hur ser ett sånt gryt ut???

0

Helena A

3 sep 2010 kl. 08:34

Vildsvin har (tyvärr) inga naturliga fiender.
Inte bor de i gryt heller….....
Men i mina skogar kryllar det av dom. Jag har fått ställen uppbökade, men svampen återkommer,
Troligen inte i rå men nästa år hittar du säkert igen

0

"JAS" Helsingborg

3 sep 2010 kl. 08:36

Vildsvin bor inte i gryt, och skogen mår nog bra av lite kultivering. Svampmycelet däremot mår nog inte så bra av bökandet men min erfarenhet är den att efter några år om bökandet upphör så är det rätt mycket svamp tillbaka på platsen för svinens framfart.

0

Karin Hedén

3 sep 2010 kl. 08:39

I en fuktig sluttning ett jättehål som jag inte sett tidigare år. Kanske var det bara en “daglega” för svinen? Eller ett stort grävlingsgryt?

0

Jägaren

3 sep 2010 kl. 08:46

Hej Karin, visst kan det vara vildsvin som ätit upp dina kantareller och bökat upp jorden. Men man ska också veta att rådjur ofta äter kantareller och andra ätbara svampar, även ekorrar och andra djur i skogen gillar svamp. Skogen tar nog ingen skada av bökandet, snarare tvärtom. Och dina svampar lär växa upp nästa år också, mycelet finns där nere i jorden. Vargar kan säkert tänka sig äta vildsvin, men vildsvin finns främst i södra delarna av Sverige, och varg i mellersta-norra. Sist men inte oviktigast, vildsvin bor inte i gryt. Däremot grävlingar och räv. God svampjakt!

0

I skog och mark

3 sep 2010 kl. 09:02

Hej Helena A, vildsvin har fiender. Räv, varg och diverse större rovfåglar säger inte nej till en liten kulting.

0

Karin Hedén

3 sep 2010 kl. 09:47

Hej Jägaren!

Men nu mötas kanske de tu. Vildsvinen sprider sig norrut och vargen söderut. “Stockholmsvargens” revir ligger inte långt från mina svampskogar. Visserligen en motorväg emellan men den hindrar inte vargen säger experterna.

0

Boman

3 sep 2010 kl. 20:53

Gissar på att du hittat ett vildsvinsbad. En lerig grop där det samlas vatten vid blötväder. Mina skogar är fulla med dem. Och med svin. Inte en enda varg, tyvärr. Och snart knappt svamp heller på antalet svin ökar för varje år. Man jagar dem knappt, utom lite tjuvskytte från bil, för att man inte får avsättning för köttet. Nån idiotregel förbjuder lokalt, befintligt, slakteri att användas.
Om de försvann så kanske återkommer svampen. Som det är nu blir det mindre skörd för varje år.

0

Ulla

3 sep 2010 kl. 23:33

Älgar gillar också svamp, dom verkar föredra trumpetsvamp framför trattisar…

0

Högberg

4 sep 2010 kl. 21:01

Finns fler anledningar att skjuta av dem förutom att det är gott att äta. Kompisens D/S Gårdshund blev helt fördärvad av en härom veckan under en svamppromenad, 11 dagar hos veterinär. Tror inte de är så farliga för människor men håll i hundarna.

0

Mossning

5 sep 2010 kl. 01:07

Den här skytten fick 100 kg kött så det verkar som att man kan/får slakta vildsvin.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1759978/2010/08/26/tva_meter_langt_vildsvin_pa_hisingen

0

Boman

5 sep 2010 kl. 08:17

Sa ju inte att man inte får… Här finns det massor av dem, hundratals på ett litet område med sjöar och berg, så det blir konflikter, hundar och människor mot gris. Markägaren har slakteri men det får inte användas, pga nån regel. Annars vore problemet lätt löst.

0

Månljus

5 sep 2010 kl. 08:19

Inte nästa säsong men året efter ska du titta efter kantareller på dina ställen igen. Jag har märkt att det snarare ökar tillväxten av svampen. Leta runtomkring själva “böket” flera meter åt alla håll.

0

Boman

5 sep 2010 kl. 09:24

Inte så där svinen finns hela tiden, som här. Inget växer i böken eller runt dem, tyvärr. Har inget emot dem i princip men detta går för långt, de är överallt, hela tiden.

0

Evus

11 jan 2011 kl. 23:49

Ja du Boman, vi går visst i samma marker du och jag:-)

Jag har ömkat mig för flera år sedan här om dessa svin.

Det går inte att ta miste på om det kanske varit rådjur eller älg som varit där och naggat lite fint. Nej, det är en bulldozer som dragit fram….eller varför inte en bomb som slagig ner….

Inte har det kommit tillbaka kantareller heller där på våra härliga gamla “säkra” ställen. men väl annan oidentifierad svamp, (oftast ser den slemmig och giftig ut).
Vi har väl haft vildsvin här i markerna åtminstonde i ca 10 år här i Salem/Botkyrka.

0

Bo E

12 jan 2011 kl. 12:47

har hittat trattkantareller i utkanterna av vildsvinsbök, de verkar inte försvinna - hur det är med vanlig kantarell har jag tyvärr ingen erfarenhet av

0

Tina Nordberg

14 jan 2011 kl. 18:19

Jag har lagt märke till en sak i min hemskog, att brunsopp och pluggskivlingar trivs bra i svinaböket.Och i brunsoppen trivs larven.Alla trivs utom jag, det är inte vackert där de dragit fram.

0

Evus

14 jan 2011 kl. 22:14

Halloj Tina.
Long time no see :-))
Hoppas allt är bra med dig.

Jag har nog också sett pluggskivling i svinaböket, tror jag.

Sen har jag letat på nätet efter några som jag ofta ser i böket…hittade en som liknar den.

Någon som vet vad det är för en?

(Denna bild är inte min, utan jag har hämtat den på nätet.)

0

Tina Nordberg

14 jan 2011 kl. 23:28

Hej
allt är väl.
En kamskivling är det.
Kanske Amanita crocea saffranskamskivling.

0

Henrik göteborg

5 sep 2017 kl. 18:17

Låter bilden tala för sig själv

0

Ge

26 aug 2018 kl. 18:47

F-b-e djur. Och dom som tog hit dom borde skjutas !!!  Sverige kämpade länge länge längt för att bli kvitt dom, och så är det några privata nissar (guillou bla) som tar hit skiten. Jo men vi stängslar, Thjohej va bra det gick. Mina svampar är borta, mina orkider lika så, min gräsmatta plöjd till oigenkänlig het, hela min lilla lund skövlad. Dom här svinen förstör för många miljoner varje år. Dom som tog hit, som sagt, bör göras ansvariga för att få bort dom igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone