0 259 visningar

7 svar

dagens fynd!

Andreas

29 aug 2006 kl. 23:23

Idag var jag på svamptur i tyresta nationalpark i sörmland, inom två timmar fann vi dessa svampar
blomkålssvamp, oxtungssvamp(?) en massa KJ soppar(?), och en gigantisk lång sopp( sista bilden)

vad kan den längsta svampen vara för sopp?rören är gulgröna, ådernätet är ljusbrunt och ljusnar längre ner på foten

vad är det för s oppar på bild 1 och 2?

0

Franco Matli

29 aug 2006 kl. 23:51

Det var fina fynder, det glädjer mig.
Den 9-10 sept.
ska vi från Söderort svampförening ha en utställning just vid Tyresta natinal parkens hus.
Välkommen med dina svamp bidrag

0

Andreas

30 aug 2006 kl. 00:00

Aha, vad kul! jag kommer gärna dit och tittar, och om jag hittar mer svamp innan det så kan jag ta med mig lite! Den här lär ju hinna bli dålig innan dess.

P.S. Jag undrar även vad det är för sopp på bild nr 2. Någon som kan nämna det, samt vad den stora långa soppen till höger på bild nr 3 är? Tack på förhand.

0

Michael Krikorev

30 aug 2006 kl. 00:19

Bild 2 är brunsoppar, och den långa soppen på bild 3 är en karljohan.

0

Andreas

30 aug 2006 kl. 00:21

TAck! Hur kommer det sig att den långa karljohan på bild 3 är så olik de andra korta tjockare karljohan på bild 3 och bild 1?

0

Michael Krikorev

30 aug 2006 kl. 00:27

Det hör till artens naturliga variation… sen finns det många faktorer som spelar in hur fruktkropparna utvecklas, såsom t ex vattentillgång, markförhållanden och ljusintensitet på växtplatsen.

0

Lena M

30 aug 2006 kl. 08:08

Brunsoppar ja, tycker att de är lite ” svampiga i hattarna fast de är unga ex. Är de alltid så och är de okey som matsvampar ?

0

Michael L

30 aug 2006 kl. 10:30

Lena,
jag plockade en del brunsopp igår, en del lite “svampiga” i rörlagret, men köttet var fantastiskt fast och fint. Har det bara torkat upp nå´n dag efter allt regnande, så brukar de bli fina! Kanonsvamp, tycker jag, oftast angreppsfria. Kolla in lite mer fina soppar jag hittade, under “Soppserenad” längre ner på forumsidan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone