Idag var jag på svamptur i tyresta nationalpark i sörmland, inom två timmar fann vi dessa svampar
blomkålssvamp, oxtungssvamp(?) en massa KJ soppar(?), och en gigantisk lång sopp( sista bilden)
vad kan den längsta svampen vara för sopp?rören är gulgröna, ådernätet är ljusbrunt och ljusnar längre ner på foten
vad är det för s oppar på bild 1 och 2?
Aha, vad kul! jag kommer gärna dit och tittar, och om jag hittar mer svamp innan det så kan jag ta med mig lite! Den här lär ju hinna bli dålig innan dess.
P.S. Jag undrar även vad det är för sopp på bild nr 2. Någon som kan nämna det, samt vad den stora långa soppen till höger på bild nr 3 är? Tack på förhand.
Lena,
jag plockade en del brunsopp igår, en del lite “svampiga” i rörlagret, men köttet var fantastiskt fast och fint. Har det bara torkat upp nå´n dag efter allt regnande, så brukar de bli fina! Kanonsvamp, tycker jag, oftast angreppsfria. Kolla in lite mer fina soppar jag hittade, under “Soppserenad” längre ner på forumsidan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.