Hej,
Jag har precis börjat upptäcka denna fantastiska värld av ätbara svampar.
Nu har jag en fråga, det står i alla böcker att man INTE ska smaka på svampar som man inte känner till. Nu har jag köpt både “Lilla svampguiden” och “Bästa matsvamparna” men lyckas ändå hitta några svampar, mest sopp, som jag inte kan artbestämma med hjälp av böckerna. (Jag har inte vågat ge mig på skivlingar än).
Så till min fråga, om det nu är så att soppen är fin i köttet (inte larvangripen), luktar gott och smakar gott (jag tar det bara på tungan och spottar ut sen :-) kan jag då inte prova att laga till den? Sedan undrar jag om det finns “farlig” sopp (förutom gallsopp som tydligen smakar illa och förstör mat)?
Tack för er hjälp!
/Caila
Min inställning är att inte äta de arter man inte säkert känner igen. Chansningar och höftningar kan gå så fel.
Men ibland är det nästan omöjligt att säkert veta, eller åtminstone förenat med krångel. Till exempel släpper jag lite på regeln när det gäller kremlor och soppar. Jag är inte alltid 100% säker på exakt vilken av strävsopparna jag håller i handen, men det kan kvitta. För det jag skall ha dem till är de likvärdiga.
Men även med soppar finns det minor att gå på. Gallsoppen smakar inte alltid så mycket i rått skick, däremot kan den förpesta allt när den lagas till. Den är inte skadligt giftig, men smakar illa och man kan möjligen få ont i magen av den.
Det finns soppar man vanligen inte räknar till matsvamparna, förutom gallsopp. Djävulssoppen är visserligen sällsynt men är ilsket giftig och du bör lära dig den. Även eldsoppen kan man välja undan som nybörjarsvamp.
Mitt råd är att du ändå försöker lära dig vilka soppar du har plockat, jag lovar dig att det inte är så svårt. Till exempel kan du börja med att lära dig stensopparna (karljohansvampar) och strävsoppar. Även sandsopp och brunsopp är enkla att känna igen, liksom smörsopp.
Bara där har du ett gäng säkra svampar som du lätt kan fylla en korg med! Om du är osäker, ta bra bilder och lägg upp här på forumet så får du snabbt experthjälp.
Tack Peter för dina kloka ord!
Det borde vara enkelt att lära sig och jag antar att det är den vägen jag har påbörjat, men så var det det här med tålamod också :-)
Till exempel idag (jag tog inga bilder) hittade jag en sopp vars (bruna, ganska kladdiga) hinna var enkel att plocka bort och när jag hade tagit bort rören på undersidan var fruktköttet gult och det behöll sin gulhet efter att jag hade skurit i den. Den hittar jag inte i mina svampböcker. Men den både luktar och smakar gott.
Jag ska absolut fota mer och lägga upp bilder, det är ett bra tips.
Det låter som om du hittat smörsopp eller grynsopp. Ibland stämmer inte alla utseendekarakteristika till 100%, eller rättare sagt kan svampar vara så variabla att man inte bara utifrån utseendet kan se vilken art det är. Då tjänar man mycket på att se sig om och titta hur svampen växer, vilken typ av skog, om den växer påfallande nära ett stort träd etc.
Ett råd är att skynda långsamt, utöka din repertoar med 3-4 svampar varje säsong så att du verkligen kan känna dig säker.
Jag rekommenderar också en mer omfattande svampbok. För matsvampsplockaren finns knappast någon bättre än “Nya svampboken”. Mycket pedagogiskt upplagd med förväxlingssvampar och tips om hur den kan lagas till.
Jag har försökt med ett exemplar, men det är ju bra mkt enklare att använda peppar för att få pepparsmak.
Däremot använder jag torkad lökbrosking för löksmak i köttfärsrätter, men det har ju inget med soppar att göra.
Gallsopp lär ingå som smakgivare i vissa sorters örtlikör. Förmodligen även i Fernet Branca som man skulle kunna misstänka tillverkas av gallsopp som fått dra i sprit =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.