0 3433 visningar

8 svar

Hjälp med svamp. Min hund har ätit av dem.

Letizia

3 sep 2010 kl. 12:38

Hej!

Jag letade på nätet efter en bild av några svampar som min hund brukar äta och kom fram att det verkar handla om kremlor. Nu kan jag ingenting om svampar så jag frågar er. Vad är de för sort och är de giftiga? Min hund har ätit av dem flera gånger och utan symptomer.
Det finns gott om dem här där vi bor Sörmland/Mälaren och om de är ätbara så är det bra att veta. :)

Tack på förhand.

kremlor?

0

buffy

3 sep 2010 kl. 13:12

Det är kremlor, kanske mandelkremla. De är ätliga och läckra för människor. Du kan smaka själv på en liten bit, kremlor som är ätliga smakar milt och de andra smakar skarpt.

0

Bo E

3 sep 2010 kl. 15:43

Hittar du unga exemplar av dessa kremlor så kan det vara matsvamp inte bara för hund.
De som syns på bilderna skulle jag inte ta vara på därför att de passerat åldersgränsen för vad jag tycker är aptitlig matsvamp.

0

Letizia

3 sep 2010 kl. 19:04

Nu vågade jag och smakade på en liten bit och tyckte inte att det smakade nåt alls.
Hur vet jag om de är unga eller inte? Hur ska de se ut?
De verkar i alla fall vara jättegoda för min hund, hon går och letar efter dem och blir helt galen när hon hittar dem.

0

buffy

3 sep 2010 kl. 20:29

Unga svampar är små och har ofta inrullad hattkant eller åtminstone ngt kupig hatt. De är fastare än äldre svampar och risken att de är larvangripna är mindre, men det ser man när man klyver svampen med en kniv.

Jag har aldrig hört talas om ngn hund som gillar svamp på det viset. Det låter väldigt charmigt!!

0

Letizia

3 sep 2010 kl. 22:22

Haha. Ja, det är inte så vanligt kanske men jag får väl använda henne som svamphund eftersom hon är så duktig på att hitta dem. Det gäller att hon inte äter upp alla svampar själv bara :).

I helgen ska jag leta efter yngre exemplarer och sedan får jag posta här igen för att höra om de är goda kremlor eller giftiga. Nu är jag SÅ nyfiken på kremlor och vill gärna laga nåt med dem. Kan man bara steka dem som man gör med kantareller?

0

Svamp ÄR giftigt för hundar!

Lotta hundmatte

4 sep 2010 kl. 01:04

Även matsvampar som vi människor äter. Samma som med choklad, lök, avokado, vindruvor e.t.c. så snälla… Låt inte din hund äta den!

0

Letizia

4 sep 2010 kl. 01:59

Jag visste om choklad, lök och allt du nämde men inte om svampar, utan jag läste detta på Strömsholms hemsida:
“Min hund har ätit mycket svamp i skogen. Vad ska jag göra? Är det farligt?

Svar: När det gäller svamp stämmer det gamla talesättet “Sådan husse, sådan hund”. De svampar som är giftiga för människor är i allmänhet även giftiga för hundar. Det finns en mängd olika giftiga svampar, och symptomen beror på vilken svamp hunden har fått i sig. Magbesvär är det vanligaste problemet, men ibland kan följden bli mycket allvarligare med lever- eller njursvikt som följd. Om din hund kan ha ätit giftig svamp, ta kontakt med din veterinär för vidare direktiv så snart som möjligt. Det är viktigt att få behandling om hunden visar symptom på förgiftning!”
Därför frågade jag här om kremlor var giftiga eller inte.
Men nu ska jag vara ännu mer uppmärksam och undvika svampar (vilket jag redan gjorde men ibland är hon snabb!) för att vara på den säkra sidan .
Tack!

0

buffy

4 sep 2010 kl. 10:34

Kremlor är inte giftiga. En del smakar mkt skarpt och illa och är därför oätliga. Övriga kan stekas som vilken annan matsvamp som helst.

Svamp är INTE generellt giftigt för hund och kan INTE jämföras med lök, choklad, vindruvor etc. som innehåller ämnen som hundens kropp inte kan bryta ned. Dock bör man inte låta sin hund äta svamp hej vilt i skog och mark då det finns mkt giftiga sorter. Även sorter som är ogiftiga för människa när de är tillagade kan i rått tillstånd vara dödligt giftiga för hund, t ex honungsskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone