0 298 visningar

7 svar

Sarcodon + tickor

greger

3 sep 2010 kl. 14:25

Hej
Besökte i morse ett område som jag hittat en del kul arter i förut,
fann då denna Taggsvamp som jag misstänker är en hotart.
Provade nyckla och hamnade på S. leucopus, men det är väl mer sannolikt att det är C.versipilles?
Doftar mandelartad, senare mer såpig. Smakar lätt beskt. Kött grått, taggar gråblå.
Slät eller Brödtaggsvamp?
Någon som vet?

Sarcodon

0

Sarcodon tickor

greger

3 sep 2010 kl. 14:29

Serie 2.

Tre Tickor på vindfällen(Gran).

Först en grönvit ticka med violett undersida. Hotad?

+ två andra tickor

Tickor

0

Sarcodon tickor

Caspar

3 sep 2010 kl. 18:19

Serie 2:
1 och 2: violticka och klibbticka, de två vanligaste tickorna i granskog.
3: en art i släktet Oligoporus, för att artbestämma ska man smaka på den och kolla om undersidan blir brunaktig vid tryck. Kanske kan vara en gropticka? Och så ska man alltid fotografera tickor från båda sidor..

0

Sarcodon tickor

greger

3 sep 2010 kl. 18:34

Tack för svaret!
Har en bild på Oligoporusartens undersidan. Tack för tipset om artbestämmning!

undersidan

0

Sarcodon tickor

Caspar

4 sep 2010 kl. 20:52

När den har gropar på undersidan ska det vara gropticka, förutom att de andra också kan ha gropar. Bifogar bild på en mjölkticka (?) som jag hittade häromdagen. Ser ungefär identisk ut, men jag skulle gissa att din är bitterticka.

Mjölkticka?

0

Sarcodon tickor

greger

4 sep 2010 kl. 21:05

Hej och Tack för svaret!
Många av de jag visat bilden tror på Gropticka, den lär ochså vara hittad på lokalen. Tummningsfläckarna inträder väl inte direkt?

0

Sarcodon tickor

Caspar

4 sep 2010 kl. 21:23

Jag vet inte hur fort fläckarna kommer, men skulle inte vara så säker på gropticka med tanke på att den är så ovanlig och bittertickan så vanlig.

0

Sarcodon tickor

klas jaederfeldt

4 sep 2010 kl. 22:35

groptickan skall ha gropar på ÖVERSIDAN av hatten,kanske även på undersidan, skillnaden mellan den och bittertickan är att bittertickan är fastvuxen med hela tickan mot substratet, groptickan smalnar av och har liksom en liten fot som sitter på substratet denna fot kan mycket väl sitta inne i veden

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone