Jag har aldrig plockat sotvaxing, men bytt mej till torkad av vänlig Boman. Den har en underbar honungssötma, och den doftar i torkat tillstånd också. Nu ska jag ju till Bergslagens djupa skogar, och jag har förstått att man kan skörda sotvaxing med lie om det vill sej väl. Min fråga är om man kan liksom känna doften av dem i skogen? Jag brukar sniffa efter kantarell, som avger en väldigt tydlig aprikosig doft, speciellt i solsken.
I dag har jag krypit på alla fyra och plockat sotvaxing. Vet ej om den luktar så mycket i skogen.
Den är rolig att plocka. Hittar du en, så är det i regel en hel drös runt omkring. Lite svår att se till att börja med. Jag hittade dem i ganska tjock grön fin mossa.
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.