Jag har för mig att det pratades om att rödgul taggsvamp skulle delas upp i tre arter.Hur är det med det?
I en bokskog nära mig finns massvis av rödgul taggsvamp som skiljer sig ganska mycket från den jag brukar hitta i barrskog.Bok-varianten växer i större klungor och har ganska djup tratt.
Bifogar två bilder på bok-varianten.Är det Hydnum rufescens?
I senaste numret av SMT finns en artikel om Hydnum umbilicatum. Där behandlas också andra arter något. SMF tycks ha smärre problem med sin nya hemsida, därför den långa länken;)
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:YTNceGJMhg8J:www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_2_Rodgul_taggsvamp.pdf+hydnum+umbilicatum&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESizI8FUx2_S9jew9hp-u5wFzaGXswvLr_MG8DO2ukdZNqi5g5arZCG4wrAuDwogQP293sZm3nr242QF7wqlB0_emuxoOVt3dyZhRe1ex04o3zyCWbZ41RjwgqS2zmNY9T7xjpdP&sig=AHIEtbRTvHkhlVWevu06W43FI1oro_ILRQ
Hej Fritjof!
Skrev på ett annat inlägg som du skrivit,så gogglade jag och hittade det här.
Du har nog hittat den “nya taggsvampen” Mikael Jeppson har skrivit artikeln i SMF tidskrift volym 31 nummer 2 2010 du skulle behöva ge dem till någon för mikroskopering,för att säkerställa om det är den.Även värdträd omkring vill de har rapport om.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.