0 1152 visningar

14 svar

Karl Johan eller???

Annika

4 sep 2010 kl. 15:44

Någon som kan bekräfta att alla dessa är Karl Johan?

Karl Johan??

0

En fråga till..

Annika

4 sep 2010 kl. 16:14

Ska man ta bort det bruna på hatten när man rensar dem?

0

En fråga till..

Christer

4 sep 2010 kl. 16:42

Gratulerar till den fina KJ-skörden! Det enda du behöver rensa bort är sådant som är brunt i själva svampköttet, dock inte hattskinnet. Naturligtvis ska du skära bort alla maskangrepp men det visste du ju innan.

Var i Sverige har du gjort dessa fina fynd?

0

BOman

4 sep 2010 kl. 16:49

Grattis! Fina Kallar.
Varför inte skära bort det jordiga på foten redan när du plockar upp svampen? Samtidigt skär du igenom svampen så ser du om den är “larvig” = ska stanna kvar i skogen Onödigt att bära med sig hem en massa jord som smutsar ned svampen i korgen.

Annars behöver du bara ta bort det larvätna, snigelbetten eller annat oaptitligt. Mycket av smaken sitter i hattskinnet så låt den vara.

0

Annika

4 sep 2010 kl. 16:59

Jo jag insåg det när jag kom hem att jag borde rensat lite men det var första gången jag plockade karl johan.
Tack för era svar och Christer, jag hittade dem i södra småland :)

0

Christer

4 sep 2010 kl. 17:04

Hej igen!

Du behöver naturligtvis inte avslöja VAR i södra Småland men gärna lite mer preciserat. Det är alltid intressant att kartlägga var KJ har sin högsäsong varje vecka. Jag plockade massor i Skåne i närheten av Ängelholm. Där var det som bäst för 2 veckor sedan.

Var det nyligen eller är det äldre bilder?

0

Annika

4 sep 2010 kl. 17:40

Hittade dem idag i skogarna utanför Ryd. Var väl ute knappt en timme.

0

Christer

4 sep 2010 kl. 18:08

OK, nära Hultsfred alltså?

Hur är kvalitén? Maskfritt?

Själv bor jag i Borås och vi hade vår KJ-period redan i början av augusti. Hos er har den tydligen nyss börjat. Passa på och ta för dig och njut av dessa läckerheter. Säsongen brukar vara c:a 2½-3 veckor. Lycka till!

0

Tony

4 sep 2010 kl. 18:09

ser ut som karl-jattis.p. Grohan alliho

0

Annika

4 sep 2010 kl. 18:33

Nej inte runt Hultsfred. Mellan Tingsryd och Karlshamn :)

0

Mia

4 sep 2010 kl. 21:59

Oj, vad många! Jag bor i Huskvarna och har också sett mängder här runt i skogarna. Har också alltid undrat om man ska “skala” hatten. Nu fick jag också svar!

0

Christer

5 sep 2010 kl. 00:59

God morgon Annika!

Jag är intresserad av att köpa KJ av dig. Vill du sälja så kan jag hämta i dag. Ring mig på tfn 0705-317460 så kan vi diskutera saken om du är intresserad.

0

Stefan hbg

5 sep 2010 kl. 17:48

Kul Annika.
Har själv tillbringat 2 veckor i Långasjönäs och plockat svamp längs väg 29 mellan Tingsryd och Karlshamn. Har väl aldrig hittat så mycket gott i svampväg. Kanske inte av någon speciell sort (möjligtvis Rimskivling) utan svamp av olika valörer. Frysen full och några burkar torkat. Supernöjd.
              Mvh Stefan.

0

Jaakko

5 sep 2010 kl. 22:10

Fina svampar!

Ska man uínte skära bort den delen längst under svampen också ?? Dvs svampdelen

0

Boman

6 sep 2010 kl. 11:25

Menar du rören Jaakko? Om, så behöver de inte tas bort. Om man gör det eller inte är en smaksak. Jag lämnar dem, plockar ju inte svamp med blöta rör ändå, bara fasta friska exemplar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone