0 338 visningar

17 svar

Härliga september...

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 17:35

Vilken dag det varit! Ensam med min korg i skogen i flera timmar, rena meditationen… Och vilken utdelning sen! :D
Rimspindlingen har verkligen kommit igång, och sandsoppen har börjat titta upp!

0

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 17:39

Som ett stoppljus lyste soppen! Den rödaste jag sett tror jag. Dock inte lika röd som grannsvampen!

0

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 17:39

bilderna… :S

0

Tony

4 sep 2010 kl. 18:11

Fina bilder. Ska ut imorgon på Hunneberg i Vargön.

0

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 18:15

Tack Tony! Har testat kameran i min nya mobil, och är riktigt nöjd. Sen är ju svamparna exemplariska modeller, de tjurar aldrig och de står stilla! ;)
En ticka på fallen fura, säkert inget speciellt, men det är vackert med dropparna!

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2010 kl. 18:17

Också här ymnar “rimspindlingen”. Men när vi äter den kallar vi den fortf rynkad tofs!

0

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 18:19

Det gör jag också Jan, men jag gör det i smyg! ;)

0

Geraldine, Vällingby

4 sep 2010 kl. 19:00

Jättefina bilder!

0

Myxomyxo? ;)

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 19:05

En klutt kaviar på en stubbe, kan det vara nåt att fota? Tänkte på JAS alla bilder, och vill inte vara sämre! ;)

0

Myxomyxo? ;)

Grethe F

4 sep 2010 kl. 19:41

Vilka fina bilder, nu har jag inte varit ute i en vecka så jag har bråttom ut i morgon

0

Kristina i Lund

4 sep 2010 kl. 20:43

Grattis till fångsten Helena! Sist jag var ute blev skörden liten. Nu verkar det ha kommit igång! =)

0

Anders K

5 sep 2010 kl. 22:26

Den gör ett bra jobb, din mobilkamera, Helena, och du också! :-)

0

Anders K

5 sep 2010 kl. 22:29

Helena, har du varit på din tur till Bergslagen än? I så fall, hur gick det? Inga svampar, får jag hoppas…

0

Hans v E

6 sep 2010 kl. 08:59

På “en klutt kaviar” tänkte jag säga bikaksvamp (Tubifera ferruginosa) innan jag såg den, men har du manipulerat färgerna i datorn, för den är för röd, liksom strävsoppen?

0

Peter, Linköping

6 sep 2010 kl. 09:16

Jag har hittat många fina knoppar med rimskivling i min lokala skog (valla), bättre än på många år!

0

Hans, Anders med flera

Helena i Lund

6 sep 2010 kl. 14:50

Jag har inte fixat med bilderna Hans, både klutten och strävsoppen var precis så röda som de ser ut på bilderna!
Anders: Nästa helg igen bär det av!  :D

0

Bo E

6 sep 2010 kl. 15:07

visst är det ett toppenår för rimskivlingen - har aldrig sett så mycket av den

ganska neutral men god och mycket användbar matsvamp tycker jag - tillreder den och kantareller och kremlor så det finns helt enkelt inte utrymme att tillreda soppar men de är ju utmärkta att torka istället

helnöjd med läget i svampskogen just nu!

0

Helena i Lund

6 sep 2010 kl. 17:19

Har du provat att torka dina rynkade Bo? De smakar otroligt mycket mer, den har en helt egen smak som jag inte hittat hos någon annan sort! :)
Och ja, de senaste veckorna har varit fantastiska, men jag tror faktiskt att det behöver komma regn snart… Markerna börjar torka in efter augustis ständiga ösregn!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone