I Ramhultafallets naturreservat vid Lygnerns västra strand var jag idag och oj,vad mycket kul!
Första serien är vid stranden vid roten av ett högt stup.Bara ek.
Det borde väl bli raggtaggsvampens lövverson H.compactum?
sista en äldre hatt.
Tack Hans!
Serie fem verkar stämma bra förutom växtplatsen.Jag åker dit imorgon och letar gran:)
Serie 7:1känns som en annan,men vad?
Den växer med några decimeters mellanrum och har lång fot(10-15cm)och liten hatt(5-7cm)och är mycket besk.Jag uppfattade don i serie 5 som lite beska.
Bifogar två bilder till på den i serie 7.
Hej!
Det var mycket taggsvampar som du hittat!
Serie två blir är den lila när du skurit isär den?
Läs åtgärdsprogrammet där finns en som heter lilaköttig taggsvamp,och en som heter lundtaggsvamp.
Det är svårt på bara bilder att ange namn och de här två har jag bara läst om och aldrig sett.
Zontaggsvamp kan variera både vara tjock och tunn!
Om det är naturskyddsområde så finns det väl uprättat artlista varför det är skyddat.
Den taggsvampen som jag tycker är svårbestämd det är sista bilden den borde vara lätt med liten hatt och den långa foten och så verkar det inte vara taggar på foten.
En annan i serien har ju taggar på foren ända ned till fotbasen,det är viktiga karaktärer och likaså smak och lukt!
Nu har jag läst om naturreservatet och det nämns inget om svampar,du vet ju att åtgärdsprogrammet för fjälltaggsvampar finns,om det inte är inventerat svampar där så borde det göras!
Roger Pihl heter en duktig kille han bor i Borås tror jag,han hittade en av de sällsynta tagg svamparna i en sluttning till en sjö!
I Västergötland på länsstyrelsen finns inte en enda duktig mykolog anställd,jag har nyss haft kontakt med dem!
Tack Elisabeth!
Ja den i serie två blir lite lila i köttet.Det är nog lundtaggsvamp:):)
Den är funnen i årenäs några km därifrån.Det näns att den trivs ihop med filtad korktaggsvamp(H.spongiosipes)och Sarcodon .
Kanske filtad korktaggsvamp(H.spongiosipes)i serie ett?Det var väldigt många fruktkroppar på platsen,upp i skrevor på berget och så.Kanske även S.lepidus till vänster i serie tre?
Jag ska försöka kontakta Roger Pihl.
Det är torrt har nu men jag tog med en spann idag och vattnade dom strandnära(nördvarning?)
Det märks att du har rätt inställning till svamparnas överlevnad,när du vattnar dem,jag har sprungit med vattendunkar på skogen också!
Jag tycker att du kan kontakta Roger Pihl eftersom han hittat flera av dessa arter,men ring även till länstyrelsen och tala om att du funnit flera fjälltaggsvampar som behöver artbestämmas de är ju högaktuella i och med att åtgärdsprogrammet finns ! De vet säkert också om området har inventerats någon gång på svampar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.