0 424 visningar

12 svar

Några rara från Blekinge

Stefan hbg

4 sep 2010 kl. 22:17

Några foto på Blekinges landskapssvamp, Jättetickan. Växte vid foten av en gigantisk Bok. En riktigt vacker svamp. Fyndet gjordes vid Matvik.

0

Stefan hbg

4 sep 2010 kl. 22:26

Några raringar till. Hittade massor av rottryfflar och gav mig attan på att hitta några Parasitsoppar. Efter ett par timmars plaskande i ett sumpigt område gav jag upp. På väg tillbas till bilen växte dom mitt på stigen, måste gått förbi dom på vägen dit:)

0

anithau

4 sep 2010 kl. 22:29

Läcker ticka!
Hur stor kan den bli?

0

Stefan hbg

4 sep 2010 kl. 22:33

Vet inte om den här är särskilt ovanlig men skulle vilja ha hjälp med artbestämmningen. Växte på en bokstubbe. Luktade starkt av Anis.
Vill ha den till en Trattmussling(Lentinellus cochleatus). Kan det stämma? Någon “stjärna”?

0

Stefan hbg

4 sep 2010 kl. 22:37

Vad jag har läst kan den bli över 1 meter. Den här var uppskattningsvis en cirka 70cm.

0

anithau

4 sep 2010 kl. 22:44

Jag är ju ingen stjärna, men jag kan i alla fall säga att bilderna är kanonfina.

0

Stefan hbg

4 sep 2010 kl. 22:49

Tack så hemskt mycket anithau. Måste säga att jag har haft en kanonvecka, länge sedan frysen var full med svamp:)

0

anithau

4 sep 2010 kl. 22:59

Mina utrymmen börjar också bli knökfulla.
Men det är så roligt att gå ut i skogen och bara hitta.

0

Stefan hbg

5 sep 2010 kl. 17:53

Puffar lite på denna, vill gärna ha svar på min fråga.

0

Tony S

5 sep 2010 kl. 18:01

Visst är det trattmussling. Jättefina bilder.

0

Stefan hbg

5 sep 2010 kl. 18:05

Tack så hemskt mycket Tony S. Tack för dina rapporteringar på artportalen. Hade inte varit mycket att läsa om skåneland annars. Tar det inte hemskt mycket tid att lägga in eller det är bara jag som tycker det är bökigt??

0

Tony S

5 sep 2010 kl. 18:25

Jo, det tar ju lite tid. Men vill samla info någonstans i någon form, och Artportalen känns trots sina brister som en databas som är här för att stanna. Jag tycker iofs att det är för drygt att lägga in bilder, så det gör jag sällan. Tycker det är synd att så många amatörmykologer sitter och ruvar på sina egna databaser. Tillgängligheten är ju Artportalens styrka.
Har förhoppningar på den nya versionen som bör komma inom ett halvår om tidplanen håller.
Stefan, du får ta och följa med Puggehatten på exkursion. Det är alltid givande.

0

Stefan hbg

5 sep 2010 kl. 19:12

Tycker allting är segt på artpotalen så man får hoppas på den nya då. Puggehatten låter absolut intressant, man har ju knappt skrapat på mykologins yta så där har man säkert massor att lära amatör som man är.  Skulle vara kul att följa med. Kollar deras hemsida.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone