0 513 visningar

11 svar

bra svampbok sökes!!

Svenzon

30 aug 2006 kl. 06:55

är på jakt efter en riktigt bra svampbok, tacksam för tips!!!

0

Nina

30 aug 2006 kl. 07:07

Jag tycker att “Svampar i skog och mark” av Bo Nylén är riktigt bra. Den innehåller 426 svampar, alla presenterade med färgfoton.

0

Lena M

30 aug 2006 kl. 08:06

Oj, det var svårt ! Det beror väl på hur avancerad bok du är ute efter. Själv har jag mycket glädje av ” NYA SVAMPBOKEN ” , skriven av Pelle Holmberg och Hans Marklund.
Det som inte står där brukar jag få hjälp med av duktiga personer här på forumet.

0

Nina

30 aug 2006 kl. 08:27

En bra bok med alla vanliga matsvampar och deras giftiga förväxlingssvampar tycker jag är ICA-förlagets “Svampguide i fickformat” Jättebra bilder och texter.

0

a-k

30 aug 2006 kl. 08:39

De här tycker jag har varit bra:
Steg 1: Nybörjarsvampar av Pelle Holmberg & Michael Krikorev (ISBN 91-518-4283-1).
Steg 2: Nya svampboken av Pelle Holmberg & Hans Marklund (ISBN 91-518-4014-6).

/a-k

0

Lena M

30 aug 2006 kl. 08:54

Nina, jag håller med dig , som nybörjarbok var den utmärkt !

0

Carina

30 aug 2006 kl. 22:00

Svampkonsulentutbildningen på Umeå universitet har “Nya svampboken” som kursbok.

Jag tycker den står i en klass för sig vad gäller “matsvampböcker”.

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 22:22

Jag håller med! “Nya svampboken” av Pelle Holmberg och Hans Marklund, är helt suverän för nybörjare. Det är den som fått mig intresserad av att plocka mer än kantareller!
Bra upplägg med mycket information, både allmänt om svamp och om de olika sorterna. Jättebra med förväxlingssvampar t.ex.

0

Leif Nilsson

30 aug 2006 kl. 22:46

Nya Svampboken ligger helt klart på högsta nivå vad gäller pedagogik och bildkvalitet. Finns ingen svampbok som kan mäta sig med den vad gäller detta.

Ska du bara ha en svampbok så köp den.

0

Marita

30 aug 2006 kl. 23:39

Håller med allt positivt om “Nya svampboken men den kan vara lite tung att ha med sig i skogen. Därför slår jag ett slag för “20 bra matsvampar”, ICA-förlaget. Enkel för nybörjare och lätt att ha med sig samt skriven i samma “anda ” som den förstnämnda.
/MVH

0

Leif N

31 aug 2006 kl. 06:20

Tycker man att Nya Svampboken är för stor och tung så finns ju Lilla Svampboken, vilken är en mindre utgåva av den förra. Lilla Svampboken är gjord för att ha i ficka och har samma fina bilder och lika god pedagogik som Nya Svampboken.

Inga andra svampböcker når upp till denna pedagogik- och bildkvalitetsnivå.

0

pierre b

31 aug 2006 kl. 17:15

själv tycket jag svampar i norden och europa av Bo Nylen är helt ok, 1426 arter. färgfoton.

blev lite besviken på:svampar i skog och mark av Bo Nylen, 426 arter. färgfoton.

men det beror ju på hur mycket man vill lära sig om svampar.

Lycka till i svampletandet

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone