0 447 visningar

7 svar

Total nybörjare, fråga om kantareller

Conny

5 sep 2010 kl. 11:24

Hej!
Är helt ny på svampplockning. Plockade dem här för ett tag sen och undrar vad det är för typ av kantareller?

Tack!

0

Caspar

5 sep 2010 kl. 11:33

Det är kantareller :)

0

Birgitta D

5 sep 2010 kl. 13:17

Grattis

0

Susann

5 sep 2010 kl. 16:17

Hoppas du inte har sköljt av dom med vatten utan att du bara lagt dom i diskhon

0

guza

5 sep 2010 kl. 20:07

å vad hade det gjort om de sköljts med vatten - kantareller blir inte sämre av det - bara renare!!!

0

Irene A

5 sep 2010 kl. 20:24

Håller med guza, är de skräpiga och blöta från början, går det alldeles utmärkt att skölja dem i vatten.
Det är en helt annan sak om de är torra och rena när man plockar dem. Då behövs det inte, eftersom man grovrensar redan i skogen. Eller hur?

0

Susann

6 sep 2010 kl. 17:35

Tack då fick jag lära mig det. Jag har läst här på forumet någon gång att man inte ska skölja i vatten har därför inte vågat det. men nu ska jag göra det :-) Tack än en gång.

0

Boman

6 sep 2010 kl. 19:48

Trött på att kockar och tv folk tjatar om det där. Bättre skölja bort skräp och jord än att lämna det i svampen. Klart man inte blötlägger svamp, men en sköljning kan inte vara värre än regnet de står i.

Förresten, varför skär många inte av det jordiga ute i skogen? Det smutsar ju ned resten av svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone