0 485 visningar

32 svar

Torkutseende på KJ

Svampnörden

30 aug 2006 kl. 07:17

Idag så blev helgens Karl-johan torr men jag är inte allls nöjd med utseendet! När jag glider runt på någon saluhall och stöter på torkad KJ så ser svampen ut som färsk men något skrynklig. Alltså köttet är fortfarande vitt och hatthuden brun osv medan mina ser ut som smurfbajs dvs små bruna klumpar.
Nu är det väl så att i handeln så är de väl frystorkade eller ngt men kan man inte få till en liknande effekt hemma i köket?
Torkar i ugn med luckan öppen på svag värme vilket har tagit tre dagar så då vet ni hur svag värme vi pratar om.

0

Maria N

30 aug 2006 kl. 08:01

Det är nog vad som inträffar med lång torktid. D.v.s mörk färg och allmänt oaptitligt utseende.
Försök med mycket god luftcirkulation , förslagsvis kupevärmare(utan värme, end. fläkt )  eller bordsfläkt , så du kan förkorta torktiden, då ser dina K-J ut som de i butiken.
Lycka till

0

Tina Nordberg

30 aug 2006 kl. 08:02

Gör dig genast av med smurfarna om det inte är Svampsmurfar förstås.Hur doftar dina torkade svampar då ?

0

per d

30 aug 2006 kl. 10:59

jag torkar på tidningspapper och det har många gjort sig lustiga över men jag får det flottaste utseende på det jag torkar och doften är vidunerligt god !!

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 11:20

Jag torkar på ofärgat papper och doft och konsistens blir mycket bra.
Låter dem bara ligga i tunna skivor på ett torrt och varmt ställe.

0

Christian Nilson

30 aug 2006 kl. 11:30

Har du pannrum funkar det utmärkt att lägga dem på tidningspapper där- torkar på 2-3 dagar max och behåller utseendet

0

per d

30 aug 2006 kl. 13:00

behövs inte ens pannrum, det jag hyvlade i lördags och söndags är redan torrt och fint och så får det några timmar i ett soligt fönster så är det kanstertorrtutan att man behövt köpa något så onödigt som en svamptork !

0

Tommy K

30 aug 2006 kl. 14:40

Håller till fullo med Per D. Man behöver inte krångla till det så förbaskat.
Och den enda gång jag misslyckades med torkning var det i en ugn!

0

per d

30 aug 2006 kl. 15:11

helt riktigt tommy k. samma erfarenhet har jag också provade att torka trattkantareller i varmluftsugn på svag värme och det blev INTE bra

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 15:36

Allting handlar om hur mycket tid och utrymme man har.Efter mitt eget inlägg i förra veckan om hur man egentligen torkar KJ på bästa sätt, har jag nu pusslat ihop mitt eget sätt, som passar mina förutsättningar.
Jag torkar i ugn, hyvlad svamp på bakplåtspapper, med ungsluckan helt öppen, svag värme på (men inte hela tiden, utan typ i 20-minutersintervaller) och med en fläkt eller kupévärmare utanför ugnen som sätter cirkulation på luften. Det tar en sisådär fem timmar, och svampen får en fin färg. Har man väldigt mycket svamp kan man även trä upp svampen på tråd och hänga upp i ugnen.
Jag tror att det viktiga för att få en fin färg är att man inte har för varmt, och har bra cirkulation på luften.
Det här sättet passar mig, och jag får ett bra resultat på kort tid. Vill man torka på tidningspapper i en vecka, så är det väl upp till en själv om man anser att man har det utrymmet (och eventuell stålmage som klarar av mögelbakterierna…)

0

per d

30 aug 2006 kl. 15:48

trä upp svampen på en tråd och torka i en ugn, men ursäkta hanna, vem har tid med det. och jag har absolut ingen förståelse för allt det många säger om mögelbakterier. har då inte märkt något mögel på mina torkade svampar.

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 15:57

Det tar inte så lång tid, och man sparar väldigt mycket “torktid” och utrymme. Även om jag hade velat, så hade jag inte haft möjlighet att låta ett antal tidningar ligga framme för att torka KJ. Det finns helt enkelt inte plats! Och på det här sättet så torkar svampen snyggt på en halv dag!
Och helt ärligt Per… Du får jättegärna torka din svamp på tidningspapper, men jag kan inte tänka mig att göra det, då jag vet hur lätt det är att bli matförgiftad… Och med tanke på att det ofta hänger med ett och annat jordkorn när man rensar KJ, så är det för mig otänkbart att låta svamp (ett livsmedel) ligga framme i rumstemeratur i mer än 20 minuter.

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 16:01

Jag har torkat svamp i köket ovanpå kylen på grovt papper.
Inget mögel, inga konstigheter.
Gott blir det och doften av torkad stensopp är ännu aptitligare än den färska som inte heller är så dum!

0

per d

30 aug 2006 kl. 16:55

men hannah då, nu har du säkert fåttbacillskräck så det skriker om det. du skriver att du inte kan tänka dig att låta svamp ligga framme i rumstemperatur mer än 20 minuter. hur gör du då när du är i skogen o plocka springer fram och tillbaka mellan kylen och skogen så fort det är mer än 20 grader ute ?? för mig tar det 1 timma med bilen hem från skogen så skulle jag följa dina råd så är det alltså bara att kasta allt man plockat så fort man kommit hem, eller ?? och tänk på all svamp som söljs på torg runt om i europa, konstigt att folk inte dör som flugor !!

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 17:12

Sen när dör man av matförgiftning? Jag har blivit dålig två gånger, inte av svamp men av annan mat, och det är inget jag vill uppleva igen. Därav min “bacillskräck” som du så snällt uttrycker det.

0

per d

30 aug 2006 kl. 17:34

jovisst hannah, man kan då av matförgiftning, jordbakterier är speciellt farliga att få i sig med mat. men berätta nu hur du rent praktiskt hanterar din 20 minuters regel med svamp i rumstemperatur.

0

Svampnörden

30 aug 2006 kl. 23:03

Ja ja ja lite baciller dör man väl inte av :). Kj torkade på det sätt jag just har berättat om åt jag förra året och året innan dess osv och i år ! Har precis avslutat måltiden bestående av färsk pasta och ngn Karl-Johan stuvning som kvinnan tillrett…..underbart god.
Tittar man på smurfpluttarna så konstaterar man fort att volymen på min torkade svamp och den i butiken inhandlade skiljer sig väldigt. Jag anser att min torkade svamp har krympt något alldeles fruktansvärt till dessa små bruna klumpar men annars inget fel på smak eller lukt.

Men om jag har uppfattat allt rätt så skaffar jag en fläkt som fläktar på svampen samtidigt som den är placerad på papper utan trycksvärta! Då blir svampköttet vitt och väldigt poröst?

Tack alla!

0

Maria N

30 aug 2006 kl. 23:31

Det behöver inte vara vitt papper utan trycksvärta.
Det går lika bra med ett finmaskigt nät (typ myggnät) eller ett tunt glest tyg .
Bordsfläktarna kosta c:a hundralappen .

0

Ina

31 aug 2006 kl. 01:05

Jag har med framgång använt min skotork till både KarlJohan och Trattkantareller. Den är termostatreglerad så “blåset” blir aldrig varmare än 40 grader C. Jag brukar använda tidning som underlägg. Om svampen är väldigt blöt så byter jag tidningen när den känns fuktig.

0

per d

31 aug 2006 kl. 07:34

mina med osthyvel skivade k j fötter är så tunna och lätta att de inte skulle klara en fläkt, de skulle helt enkelt blåsa i väg. och jag orkar inte limma fast dem på torkunderlägget.
nu skall jag snart ut i svampskogen igen. torgmadamen som jag sålde till hade haft kunder på torget i går som frågat efter fler karl johan så nu måste där fram nya leveranser till lördag.

0

Kurt

31 aug 2006 kl. 07:50

Det är mångdubbelt fler som blir matförgiftade av dåligt hanterad svamp, än de som blir sjuka av giftiga svampar. Allt för många plockar svamp i plastpåsar, förvarar den plockade svampen alltför varmt och torkar svamp alltför långsamt. Plockar man större mängder svamp så msåte man använda fläkt, om man inte har tillgång till 100-tals kvadratmeter yta att breda ut svampen att torka på!

0

per d

31 aug 2006 kl. 17:29

vad alla är negativa här mot mitt sätt att torka. nu skall jag fram med tidningspapper igen efter dagens skörd av 25 kg rensad k j och 5 kg kantareller på 5 timmar och 3 minuter. känns i både ben o rygg. plus att jag hade glömt vattenflaskan hemma, men som väl var fick jag lite vätska genom attäta de minsta k j hattarna plus lite lingon. obs jag orkar inte kantarellerna, de skall ätas färska plus säljas liksom första sorterings karl johan.
har faktiskt aldrig sett så mycket svamp i denna skog och ändå var jag där för bara 6 dagar sedan och hämtade lika mycket. men jag kunde klart se att där ikke varit en männska sedan dess !!

0

per d

31 aug 2006 kl. 17:29

5 timmar och 30 minuter givetvis

0

Svampnörden

31 aug 2006 kl. 17:56

Hehe hade varit lite väl exakt annars.
Citat: 5 timmar och 30 minuter givetvis

0

Bo E

31 aug 2006 kl. 18:07

Jag håller på pers metod fast jag tycker trycksvärta luktar illa.
Lär fdå problem när mina små papper och torkytor inte räcker till, men med min normala tillgång till svamp går det alldewles utmärkt!

Käkade kycklingklubba med karl-johansås igår.

Det var mumsigt värre!

0

per d

31 aug 2006 kl. 19:28

tack, bo e. men man skall inte använda dagens tidning utan någon som är några veckor gammal.

0

Birgitta D

1 sep 2006 kl. 13:03

Man kan lägga hushållspapper ovan på tidningen som ligger på galler också. Det gör jag men jag använder fläkten också.

0

Bo E

1 sep 2006 kl. 15:28

Hushållspapper låter klokt, det är ju fuktupptragande i högre grad än hårdare papper.
Jag använder vanliga A4 ark för mitt torkutrymme rymmer bara två såna i bredd.

0

Eva J

2 sep 2006 kl. 15:18

Jag menar att alla ska torka sin svamp på det sätt som man anser vara bäst utifrån de förutsättningar man har hemma och utifrån de erfarenheter man har. Själv torkar jag min svamp i ett gammalt torkskåp och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Jag får plats med en stor mängd svamp på samma gång och kvaliten blir bra. Det är ett fantastiskt Karl Johan år, så lycka till, var och en med sin metod.

0

Carin

2 sep 2006 kl. 15:37

Men borde då inte också fungera att använda lägsta värmen i varmluftsugnen och torka där på bakplåtspapper?
Jag har förstört en hel murkelskörd för några år sedan för att den hela tiden möglade när jag försökte torka på tidningspapper.
Men vad sägs om detta: I källaren har vi en avfunktare, en liten apparat som också kan ställas in på torkning av tvätt. I vårt gamla hus har vi ett stort rum med tvättlinor, där jag sätter in maskinen som då torkar tvätten ganska snabbt. Om man lägger svampen på tidningspapper och sätter på inställningen för torkning av tvätt borde det ju hjälpa till. Eller?

0

Eva J

2 sep 2006 kl. 16:12

Till Carin!
Erfarenheter får man genom att prova sig fram. Testa din idé och se hur resultatet blir. Blir det inte bra, så är det ingen katastrof detta år, det är bara att gå ut i skogen och skörda ytterligare en korg Karl Johan och prova en annan metod. Jag tror, liksom en del andra, att torktiden inte får bli för lång. Lycka till med din idé.

0

Svampnörden

2 sep 2006 kl. 17:17

Ett helt otroligt Karl Johan år!! Var ute nu och hade säkert kunnat plocka femtio kilo KJ på två timmar men övergick snabbt till att bara ta de allra finaste exemplaren.
Fem liter KJ ligger nu på bakplåtspapper med en kupévärmare som blåser på dem…...hoppas ni har rätt om torkkvalitén.
Vid Ullna golfbana var jag.

0

Birgitta D

2 sep 2006 kl. 18:48

Jag lägger min KJ på galler täckt med tidningspapper och ocanpå det hushållspapper. Färgen blir gyllenbru. Knappt 50 grader i varmluftsugn och luckan öppen så mycket som möjligt för framkomlighetens skull. På natten helt öppen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone