Hej,
lite osäker på en svamp jag plockat. Skall komplettera med bild snart, hittar inte överföringssladden för mobilen.
Den har orange hatt går mot beige, foten är ljusare med en strumpa mitt på. Skivorna närmast beiga. Kan det vara en rimskivling, tänker något i flugsvamsväg när den har strumpa?
Jag tror du menar ring,om den sitter mitt på foten.Strumpa eller volva som det också heter sitter längst ner vid/i marken.
Kolla ordlistan i vänsterspalten.Där finns förklaringar med bilder.
Rimspindling(rynkad tofsskivlin heter så nuförtiden)har ring,men ingen strumpa.Fast det passar in på många arter..
jag har bluetooth på mobilen, datorn vet jag ej.
Så här är det. Jag tog med den i svampkorgen för att kolla den mer ordentligt, sen rensade min mor svampen och jag stekte blandsvamp. Varför den inte rensades bort är ngt obegripligt, själv hade jag helt glömt bort den.
Foten var vattrad men inget puder direkt, ring hade den.
Om du känner på ringen på den där svampen så ska den kännas lite som hud.Hudbeige färg och av sporer, vita av mörknande(mot beige) skivor.Bilden du la in är för orangebrun, det varierar i oliak böcker och på nätet. Frostad hatt, ingen strumpa och hela svampen trådar sig om du drar isär den.
Att man byter namn på dem blir förvirrande men Iaf så är Rynkad tofskivling/Mormors nattmössa det samma som Rimskivling och nu senast Rimspindling. God matsvamp men med skäl att vara försiktig när man plockar. Dessutom ofta larvangripen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.