Läste om sandsopp i en annan tråd och tyckte att färgen på rörlagret inte stämde riktigt.
Den jag hittade tyckte jag hade ganska fint mörkorange färg på rörlagret, och i Nya Svampboken står “något mörkare rödbrunt än både hattovansidan och foten”. Kändes helt rätt. Men här på forumet omnämns smutsgult…
Kan färgen variera? Eller är detta bara ännu ett exempel på att människor uppfattar och beskriver färger olika?
Uppfattningen av färger varierar inte så vansinnigt mycket, däremot kan namngivningen av dem variera. Men om jag hittar en svamp med det du kallar mörkorange porlager skulle jag genast tänka att det är en blodsopp eller eldsopp jag hittat, eller någon av de andra sopparna med rött porlager. Så var det verkligen en sandsopp du hittade?
Jag tycker inte den stämmer med blod- eller eldsopp. Se fotona.
Foten är ju ganska jamntjock och inte så tjock som den ska vara för blod- och eldsopp. Inget ådernät som på eldsopp. Ingen röd linje mellan rörlager och hattkött som på eldsopp. Hatten ej luden som blodsopp, men däremot “fräknar” som på sandsopp.
Vad tror du, att döma av bilderna? Den första är lite blek i färgerna - den mellersta är mer rättvisande.
Sandsopp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.