Ett tiotal som förgiftats av vit/lömsk flugsvamp samt 4-5 av giftspindelskivling.Låter som en ganska hög siffra men det kanske är normalt varje år?? Såg själv en “bebis” toppig mitt bland trattisarna idag men dem är inte speciellt lika, ens som små.Vit flugsvamp är väl den mest kända svampen som finns, undantag kantarellen kanske, men ändå blir så många förgiftade varje år. Snart dags för socialstyrelsen att på allvar lära svampplockare de farliga man bör undvika.En bra svampbok kostar 49 spänn på Coop å den kommer man långt på (lilla svampboken)!!
Konstigt att de inte nämner att de flesta förgiftningarna med vit och lömsk flugsvamp de senaste åren har drabbat sydostasiater som trott att de plockat Volvariella volvacea, en odlad och uppskattad matsvamp i deras hemländer. Den plockas för det mesta i knoppstadiet, så några tydliga karaktärer att jämföra med, annat än strumpan, har de ju inte.
straw mushroom har jag ätit som konserv - men finns det sådana vildväxande i sverige?
vad heter den på svenska i så fall?
eller är det bara något som asiaterna missuppfattat?
den har även latinsk benämning
amanita virgata enligt google
är en flugsvamp alltså(?)
Sant att det trots allt är väldigt många människor,men vad jag menade var att den inhemska kunskapen inte var så skrämmande usel utan att det är ett helt annat problem som ligger till grund,vilket jag, precis som Irene,tycker att tidningen skulle upplyst om.I så fall tycker jag UD ska ta tag i problemet, dels för att eliminera människors lidande samt den extrabelastning det innebär för sjukvården.Har en svag känsla att bärplockarföretagen har en viktig roll i detta OXÅ!!!!!
Det här skrev Aftonbladet för en vecka sedan:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article7680525.ab
ja varningar är ju på sin plats
lite märkligt ändå hur oförsiktiga människor kan vara - jag skulle inte plocka okänd svamp och äta om jag var på resa i asien
skulle nog nöja mig med restaurangtillredd mat där - för säkerhets skull
men de stackars människor som blir blåsta av bärplockarföretagen kanske känner sig tvingade att dryga ut matkassan med självplockat…vore nog nyttigare med blåbär
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.