0 825 visningar

24 svar

Efterlysning!

Helena i Lund

6 sep 2010 kl. 17:22

Min älskade svampkorg börjar falla i bitar…. Har några andra att ta till i nödfall, men vet att det är just en spånkorg i denna modellen och storleken jag vill ha. Har sökt med ljus och lykta, loppisar, marknader, och internet. Vet någon var man kan hitta en sån här?

0

Lena M

6 sep 2010 kl. 17:50

Det är nog en korg ifrån en förgången tid tyvärr, synd, för det är bra storlek och den är lätt..
Säkert finns det i en del förråd och dylikt men var ?

0

Helena i Lund

6 sep 2010 kl. 18:08

Ja, den är fantastisk! Kort handtag gör att korgen inte dinglar och slår mot knäet, den är smal och ligger mot kroppen liksom, den väger nästan ingenting, och den rymmer massor!
Men den börjar ge upp… Om någon har en som bara ligger och skräpar, hojta till! :D

0

Loppispryl

Maude Åström

6 sep 2010 kl. 18:08

Kolla påloppisar! Köpte min senaste där. Lycka till.
Måddanb

0

Loppispryl

Måddan

6 sep 2010 kl. 18:13

Oj, många fel blev det där… Så blir det när man har bråttom. Har hört att just de korgarna slutat att tillverkas, därför tror jag att loppmarkn. är enda stället man kan hitta dom på...

0

Loppispryl

Sabina E

6 sep 2010 kl. 21:59

Vi köpte en sån där korg på ICA Maxi..den var dock mindre i storlek och hade en aning högre handtag, kostade 79 spänn lr nått.

0

många olika korgar!

Gula

6 sep 2010 kl. 22:43

0

många olika korgar!

Elisabeth Jansson

7 sep 2010 kl. 12:26

Hej!
Den korgen som du har är min favorit också.
Hittade en på loppis för ett tag sedan.
Sedan var det en kvinna som flätade korgar med spån från Nusnäs jag fick den korgen målad av en kompis,men den tycker jag är för fin att ha i skogen.
Kvinnan gör inga korgar längre!

Kolla om något studieförbund känner någon som flätar korgar i spån!
Här kommer en länk om inte annat
http://www.slojdriket.com/althini/althini.html

0

Grethe F

8 sep 2010 kl. 12:57

Helena
Kännar du till FREECYCKLE.SE där kan du säkert hitta några som har en sån i sitt forråd , det är en site där du ger bort eller får sakar gratis om du hämtar. Jag vett at många i Lund är medlemmar.

0

Helena i Lund

8 sep 2010 kl. 17:34

Tack alla för hjälp, råd och länkar! Håll tummarna för att jag ska hitta en ny, annars får jag försöka fläta ihop min gamla med bastband! ;)

0

buffy

8 sep 2010 kl. 18:18

Jag har två sådana som innehöll tulpanlökar när jag köpte dem förra hösten. Det var ju tulpanlökarna som var själva varan, men korgarna är väldigt bra. Jag köpte dem på CityGross utanför Helsingborg.

0

Buffy

Helena i Lund

8 sep 2010 kl. 19:23

... och nu ligger de till ingen nytta eller? ;)

0

Helena i Lund

Elisabeth Jansson

8 sep 2010 kl. 19:47

Kollade du min länk om de som tillverkade korgar av nusnäs spån den blir kanske lite tyngre än det du haft,men absolut hållbarare.
Kvinnan som gjorde korgarna hade haft utställning på kulturen i Lund på korgar och du kan måttbeställa korg.Deras dotter har ju gård vid Blekingegränsen,det går nog att ordna bra leverans!
Lycka till!

0

Elisabeth Jansson

9 sep 2010 kl. 13:40

Hej!

Här får du ett tips till om din korg som du letar efter kopierade det från en annan tråd på forumet!

Papperspåse/Svampkorg?  SVARA  
“Riktig” svampkorg, av spån, helst handkluvet, köper man lämpligen på torget i Helsingfors. Där finns rejäla saker.

/Anders K

Hoppas du hittar en korg!

0

Helena i Lund

9 sep 2010 kl. 16:01

Tack ännu än gång alla! I väntan på den perfekta korgen försöker jag tejpa ihop min gamla trotjänare, och kollar loppisar, samt alla bra tips jag fått här.

0

Cecilia

10 sep 2010 kl. 10:37

Hej!

Jag har också letat efter en sådan svampkorg!

Jag mailade Korgboet som nämns tidigare i tråden men det enda svar jag fick var tyvärr att de inte hade den här typen av korgar i lager. Hade hoppats att de skulle se en affärsmöjlighet…

Vi får leta vidare!

0

Minai

12 sep 2010 kl. 19:20

Helena,

Jag har hittat en nästan likadan korg som du ska få av mig. Men jag skulle behöva din adress? (jag har en annan korg så jag behöver inte den, dessutom har jag fått den gratis.) De har flera såna korgar i min ica affär så när jag såg dem idag kom jag ihåg att du ville ha en sån. Jag fick den eftersom de slänger dem efter ett tag. (Det var en dekoration i grönsaksavdelningen)
Ska i och för sig till malmö första helgen i oktober, skulle också kunna lämna den till dig då kanske? Du kanske kan ringa till mig eller nåt? Om du fortfarande vill ha den altså, annars slänger jag den nog… tel 0737721049

/Minai

0

sandra

12 sep 2010 kl. 22:25

måste den vara i något speciellt material?

annars finns den korgen (samma storlek, form) på ica maxi :)

0

Minai!

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 05:45

Åh, det hade ju varit hur snällt som helst av dej! Första helgen i oktober, har inget annat för mej än att plocka svamp! ;) Jag kommer att höra av mej när det drar ihop sej!

0

Minai

13 sep 2010 kl. 14:19

låter bra Helena. Påminn mig bara, ananrs finnss det risk att jag glömmer. Ska dock till malmö och inte till Lund, men det löser vi väl på nåt sätt. ( krogen är inte så fin egentligen, tycker jag, och skulle behövas sandpappras på handtaget.) Men den var gratis!

0

Minai

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 17:07

Och gratis passar alldeles extra bra just nu, ty kassan är skral! ;)
Inga problem att ta sej till Malmö, tågen går ofta! Hade du fler sa du? (Wink wink…)

0

Elisabeth

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 17:10

Jag ska gå in på Kulturen en dag när svampen sinat i skogen, de kan säkert hjälpa mej! Borde ju tänkt på Kulturen direkt… Tack för hjälp! :)

0

Sandra!

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 17:14

Vilket material är korgen från Ica Maxi i då? Egentligen spelar det inte så stor roll, men formen och handtaget är viktigt, och att korgen i sej är lätt och dessutom luftig! (Och att den är stor nog såklart, hehehe…)

0

Minai

13 sep 2010 kl. 20:11

Jag tror det är samma typ av korg som jag och Sandra sett. Finns på Ica maxi. Den är av, vad ska man säga, tunna tunna träspån likson. Kanske 10 cm breda. Handtaget kort, 8som på din bild Helena) Korgen i sig väger i princip inte nått… Det som jag är orolig över är om den egentligen är tillräckligt stadig och om den “pallar trycket”. Det finns minst 3 till på ica, som jag sett. De ska ju slänga dem och jag kan ju fråga nästa gång jag åker dit om jag kan få dem. (Om de ser snälla ut och inte är för stressade)

0

Sandra!

Sandra

14 sep 2010 kl. 00:19

formen är exakt samma som på din bild, men handtaget är kanske lite längre. Köpte en till mig själv och den är superlätt och luftig. Storleken verkar också vara densamma.

Köpte min på ica maxi i Umeå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone