0 268 visningar

4 svar

olika sorter karljohan???

Marita

6 sep 2010 kl. 19:27

Haj, jag har hittat i skåneland en KJ med gula rör och som känns sumpiga i hatten när de är lite större. En annan KJ har fortfarande som större exemplar vita(grå) mycket, mycket täta rör. Dessa känns fastare och kanske brunare i hatthuden. Den sistnämnda verkar oftare ha ett vitt nät mycket tydligare på hela foten ända ner till basen. Båda har brunt ner i svampköttet under hatt huden och vit kant längs hatthuden. Olika sorter KJ????varför denna skillnad? Marita i Skåne

0

Michael Krikorev

6 sep 2010 kl. 19:35

Svampar är generellt väldigt variabla, och karljohan är inget undantag. Svampar är också individer precis som vi människor. En del av oss har mörkt hår medan andra är blonda, men vi är fortfarande Homo sapiens allihop :-)

En del karlhohan har väldigt tydligt ådernät, medan ådernätet knappt alls är synligt hos andra. Speciellt när fruktkropparna blir äldre blir ådernätet ofta mindre synligt, och ibland bara svagt synligt upptill på foten närmast rören.

Rören och sporerna kan mogna olika sent av olika skäl, om rören fortfarande är vita och fasta så är de inte spormogna ännu.

0

marita

7 sep 2010 kl. 13:13

Det var roligt att få veta o tack för ditt snabba svar/ mvh Marita

0

Sabina E

7 sep 2010 kl. 14:19

Det jag tänkte på när du skrev sumpig..är de ätbara då eller man ska bara ta de med fast kött? Har upplevt exakt samma som dig med det där sunkiga. De går nästan inte att skära i då de bara “viker in sig” :)

0

marita

7 sep 2010 kl. 17:12

Jag tänkte mera på att förtydliga de olika skillnaderna jag märkt på KJ. För sunkiga-mjuka tar inte jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone