Hej!
Har varit tillbaka till växtplatsen men tyvärr så var det inget att fota,det har regnat i veckan.
Hans hade rätt att det var gul flugsvamp,den har inte alls så stor strumpa som andra flugsvampar och den mittersta är uppgrävd i sin helhet.
Har fått det bekräftat av en mykolog som sett den här arten mycket!
Det som står i böckerna om tall kan man glömma,det stämmer inte här.
Den här svampen är ju borttagen på hotlistan,men det ska visst vara ovanligt med fynd så långt norrut!
Har någon som läser det här synpunkter på växtplatser av Amanita gemmata? Ska kolla artdatabankens lista kom jag på nu!
Visst är det svårt att artbedömma svampar efter bilder,och det var mörkt på växtplatsen så jag fick inte fram de rätta karaktärerna.
Jag längtar redan till nästa års säsong och se om den utvecklar sig helt då.
Jag har nämligen “sprungit” med den här svampen vid 3 tillfällen från andra växtplatser då tall och aldrig fått den bekräftad!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.