Gallsoppen har ljust rosaaktigt porlager, ljust gråbeige hatt och tydligt ådernät på foten. Den är också väldigt bitter så i mycket osäkra situationer kan ett smakprov vara avgörande.
Har man en gång sett och ev. bitit i en gallsopp tror jag inte att risken är så stor för förväxling med Karl-Johan.
Gallsopp är inte giftig.
Den används av munkar för att smaksätta vissa likörer ner på kontinenten.(typ Jagermeister)
Soppen innehäller den bittraste ämne som man känner.Det är klart att om den hamnar i grytan tillsammans med de läckra, är det bara att spola ner allt i toa.
Det stämmer Klas!
C:a 10% av befolkningen saknar förmågan att känna bittert. Jag tillhör tyvärr den skaran. Det gör mig värdelös på kremlor. Något att tänka på när man informerar om svamp. Min egen oförmåga uppdagades när jag i sällskap med andra smakade av kremlor. Riktigt ill-skarpa kremlor känner jag - tror jag.
Skillnaden på gallsopp och stensopp är främst färgen på porlagret, och karaktären på ådernätet på foten.
Detta har redan nämnts ovan.
Skillnad på soppor opch gallsoppor är att soppor vanligtvis innehåller buljong och grönsaker samt i vissa fall svamp, medan gallsoppor, i den mån de existerar, bör innehålla galla.
Vet att det är en gammal tråd, men nu när den dykt upp igen. Ingen nämner det jag tycker är lättast att känna igen gallsopp på, den där ljusare zonen högst upp på på foten under hatten. Tycker för övrigt inte den är särkilt lik stensopp.Den är så kontrastlös i jämförelse. Däremot har det hänt att jag misstagit den för sandsopp när de växt tillsammans. Ovanifrån och innan jag kollat så noga.
Beträffande strävsopparna. Tycker ALLA soppar blir bättre av torkning. Själv blandar jag friskt alla mer smaklösa soppar när jag torkar. Blir god blandsvampssås, kanske blandade med kremlor som inte heller sorterar så noga mer än ett fåtal.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.