0 13069 visningar

20 svar

skilnad på gallsopp o K-J????

Eva

30 aug 2006 kl. 11:10

Kan någon hjälpa mig o berätta skilnaden på gallsopp o Karl-johan
Eftersom man läser att gallsopp är giftig , är det så????

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 11:17

Gallsoppen har ljust rosaaktigt porlager, ljust gråbeige hatt och tydligt ådernät på foten. Den är också väldigt bitter så i mycket osäkra situationer kan ett smakprov vara avgörande.
Har man en gång sett och ev. bitit i en gallsopp tror jag inte att risken är så stor för förväxling med Karl-Johan.

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 11:17

PS

Kolla in bilder och beskrivningar i databasen!

mvh
DS

0

Franco Matli

30 aug 2006 kl. 11:32

Gallsopp är inte giftig.
Den används av munkar för att smaksätta vissa likörer ner på kontinenten.(typ Jagermeister)
Soppen innehäller den bittraste ämne som man känner.Det är klart att om den hamnar i grytan tillsammans med de läckra, är det bara att spola ner allt i toa.

0

Affe

30 aug 2006 kl. 15:16

Jaha, då har man i alla fall druckit några gallsoppar….

0

kobran

30 aug 2006 kl. 16:04

Ja, på den tiden man sprang på krogar minns jag att man brukade bjuda damer på en jäger…det blev alltså en gallsup då!

0

helen

30 aug 2006 kl. 20:23

gallsopp, på dansk galderørhat har et tydeligt mørkebrunt netmønster på stokken / foden. Karl Johan har lyst, næsten hvidt netmønster.
Galderørhat er ikke giftig, men smager fælt !

0

Gunilla

31 aug 2006 kl. 16:52

Jag hittade en KarlJohan med vad jag tyckte var ett ljust ådernät som övergick till mörkare neråt, dvs. som gallsoppen beskrivs i databasen. Smakade på den, men den var helt ok. Rören var fortfarande vita. Jag blir bara ännu mer förvirrad av beskrivningarna…

0

Bo E

31 aug 2006 kl. 16:56

Är den inte bitter så är det ingen gallsopp!

0

Fia A

31 aug 2006 kl. 17:24

Hur luktar gallsopp då? Har aldrig stött på en (vad jag vet). Men den hääärliga doften hos en KJ är ju omisskänlig!

0

kobran

31 aug 2006 kl. 17:38

tycker gallsopp är såpass lätt att känna igen på de rosa rören och den ådrade foten att jag inte vare sig luktat eller smakat.
den brukar få stå där den står och man vill ju hellre hitta roligare arter.

0

Affe

31 aug 2006 kl. 23:19

Har hittat väldigt många gallsoppar i rotvältor senaste tiden. Dom har växt i flera ex där sidan om varandra. Hur kan det komma sig?

0

klas jaederfeldt

31 aug 2006 kl. 23:28

på den tiden jag hade svampkurser på höstarna lät jag ofta deltagarna smaka gallsopp. och det konstiga var att ibland var det någon som sa att den inte kände någon bitter smak. så alla kan kanske inte känna den, mina hundar kunde inte

0

Karin Hedén

1 sep 2006 kl. 06:56

Det stämmer Klas!
C:a 10% av befolkningen saknar förmågan att känna bittert. Jag tillhör tyvärr den skaran. Det gör mig värdelös på kremlor. Något att tänka på när man informerar om svamp. Min egen oförmåga uppdagades när jag i sällskap med andra smakade av kremlor. Riktigt ill-skarpa kremlor känner jag - tror jag.

0

nybörjan..

1 sep 2006 kl. 15:57

Finns det någon som kan ordna bilder o visa mer hur man kan se skillnad på soppor o gallsoppor…Tackar på förhand…

0

sopp-johan

1 sep 2006 kl. 16:07

Skillnaden på gallsopp och stensopp är främst färgen på porlagret, och karaktären på ådernätet på foten.
Detta har redan nämnts ovan.
Skillnad på soppor opch gallsoppor är att soppor vanligtvis innehåller buljong och grönsaker samt i vissa fall svamp, medan gallsoppor, i den mån de existerar, bör innehålla galla.

0

Birgitta D

1 sep 2006 kl. 16:51

Kolla på databasen

0

Karl-Johan eller Gallsopp???

Svampplockaren

6 sep 2018 kl. 19:25

Hej. Plockade svamp idag och hittade några Stensopp, eller är det Gallsopp? Svårt att se tycker jag, smakade oxå en bit men kände ingen bitter smak… Kanske någon mer kunnig kan hjälpa till och se vad det är?

0

Barin

6 sep 2018 kl. 22:53

Det du har på bilden är strävsoppar, ser ut som asp eller tegelsopp. Ätliga men mer av en blandsvamp än karljohan.

0

mumrik

7 sep 2018 kl. 02:37

Vet att det är en gammal tråd, men nu när den dykt upp igen. Ingen nämner det jag tycker är lättast att känna igen gallsopp på, den där ljusare zonen högst upp på på foten under hatten. Tycker för övrigt inte den är särkilt lik stensopp.Den är så kontrastlös i jämförelse. Däremot har det hänt att jag misstagit den för sandsopp när de växt tillsammans. Ovanifrån och innan jag kollat så noga.

0

mumrik

7 sep 2018 kl. 02:39

Beträffande strävsopparna. Tycker ALLA soppar blir bättre av torkning. Själv blandar jag friskt alla mer smaklösa soppar när jag torkar. Blir god blandsvampssås, kanske blandade med kremlor som inte heller sorterar så noga mer än ett fåtal.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone