0 5660 visningar

4 svar

Torka i rumstemperatur?

alex

7 sep 2010 kl. 07:13

Hej.

När man torkar svamp, går det bra att torka med vanlig fläkt i rumstemperatur? Jag har hittat några karljohan och en del sandsopp som jag skivat i skivor på under en halv centimeter, och lagt de på bakplåtspapper invid en bordsfläkt.

Är denna torkningsmetod för långsam för denna typ av svamp så att bakterier frodas, eller duger den?
Just nu har allting stått i cirka 12 timmar, det är ganska torrt men bitarna är inte så torra att de spricker när man böjer dem.

0

Mickeleh

7 sep 2010 kl. 08:40

Funkar alldeles utmärkt,själv brukar jag avsluta några minuter i öppen ugn på 50 grader eller varför inte framför kaminen eller som idag i solen. Kan bli lite sega framförallt om det är lite kallfuktiga nätter . Desto smalare bitar ju sprödare blir bitarna…Mina erfarenheter iallafall….Lycka till

0

Kjell Rilbe

7 sep 2010 kl. 09:30

Risken är väl att de insektsägg som finns i rörlagret hinner kläckas och producera larver, som… ja, du vet. :-)

Det hände för mig härom året när jag torkade K-J i på papper med ett el-element fläktande på dem. Hittade flera larver som krälade omkring innan de var färdiga.

Kanske ingen katastrof, för larverna torkar väl också sedan, och dör, men känslan att äta döda fluglarver är väl.. tja… inte så aptitretande.

Kan också tänka mig att fuktkvoten som blir kvar i svampen är för hög för lång hållbarhet. Vid den här tiden på året kan relativa luftfuktigheten inne ligga på 80-90%, och svampen lär ju därför ha en del fukt kvar. Risk för mögel eller annan biologisk aktivitet i konservburken. Av samma skäl bör man nog ta svampen ganska raskt från tork ner i burk, så de inte suger upp fukt från luften, som man sedan stänger in.

Detta bygger inte på erfarenhet (utom larverna), utan på allmänna bedömningar från min sida.

0

Pochahontas

7 sep 2010 kl. 09:36

Torkar min svamp i torkar och ser till att de är knastertorra. Men om jag inte lägger ner dem i burkar direkt dröjer det inte lång tid förrän de är mjuka igen. Så då där med luftfuktigheten stämmer nog bra Kjell.

0

Mickeleh

7 sep 2010 kl. 09:56

Äta fluglarverna eller äggen blir väl lite samma sak,äggen finns ju kvar även om du använder tork..När du torkar karl-J eller svamp i allmänhet använd bara bra svamp dvs utan angrepp sen är det upp till var och en var gränsen går.Torka högkvalitativ svamp och bygg upp ett förråd när det är bra år utan parasiter och dyl.På det sättet har man råd att rata lite äldre och angripna exemplar.Girighet i skogen brukar sällan löna sig,tror jag.Med svamp av hög kvalite menar jag relativt torr och helst utan synliga angrepp, har en snigel eller dyl mumsat lite går det att skära bort just den delen men när innanmätet har en massa gruvgångar anser jag att den svampen redan är förbrukad och inte lämplig för torkning..I år har inte ens en tjugondel av K-J gått att använda, inte ens delar av dem, men trots detta har det räckt till att torka ett årsbehov och lite till och säsongen har lite kvar,hoppas jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone