Färgen är mycket korrekt, ffa p miljöbilderna. De inomhus i em-kvällsljus, men också bra.
Luktade möjligen lite bränt gummi men smakar bra - fortfarande. (hämtade just upp den från kylen!)
Ska dit på söndag också, då flera kan få lukta och smaka…
(Möjligen en lite skarp eftersmak nu.)
Spindlingen var vacker, Karl, och finns vid Linnéstigen hemma i Jumkil, där Roland Moberg och jag på söndag leder en exkursion för STF och Uppsala Svampklubb. Det fanns i måndags 5-6 ex i blandade åldrar Det jag tog hem låg löst.
Ska luta det i morrn!
Vi kollar de kvarvarande på söndag!
Jag tänkte oxo ett tag på C. balaustinus, eftersom det är en av de rödaktiga och svagt hygrofana Telamonierna (som ofta förväxlas med C. russus, en Phlegmacium), men den brukar inte ha så kraftig fot och färgen är oxo ovanlig. Få se om du hittar dom igen och tar ett par andra bilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.