0 531 visningar

8 svar

Svampförgiftning

Sabina E

7 sep 2010 kl. 09:56

0

Mickeleh

7 sep 2010 kl. 10:03

Han har varit med några gånger nu.Hittade en liten toppig sak ibland   trattisarna igår så det finns fog för att stressa ner i skogen och att inte bli för girig å bara raka ner svampen i korgen.Dem är läskiga “dem där” giftiga sakerna,brukar gå runt dem så att dem inte ska hoppa upp i korgen:-)...Har samma känsla som inför Storpotätten i Vilse i…. riktigt obehag….

0

Svampnörden

7 sep 2010 kl. 10:18

Det skulle vara intressant och veta om han även är färgblind faktiskt. Det är ju ganska vanligt att män är det menar jag och då skulle risken öka markant.

0

Hasse

7 sep 2010 kl. 11:43

ja är man färgblind skall man nog vara extra noga med svamp. Tydligen upp till 10% av europeiska män har tydligen denna åkomma.

0

Fredrika

7 sep 2010 kl. 12:14

Det känns som att man borde vara säker på fler karakteristika än FÄRG när man skall förtära sin svamp

0

Hasse

7 sep 2010 kl. 12:28

svampigenkänning är kombination av form, yta/känsel, färg och lukt. Färg är nog viktigast för nybörjare innan man får kläm på de andra intrycken. Jag tror inte skivor/rör förekommer så mycket i den vanliga (ej svampvärlden) världen som den allmänt viktiga färgigenkänningen.

Det slarvas också en hel del i plockandet av trattkantareller, de är ju sådana mängder och de har även en ganska brett ljushetsspektrum.

0

Sabina E

7 sep 2010 kl. 13:10

Jag funderar på kantarell och narrkantarell, vi var ute i skogen igår och det var överöst med narrkantareller - en “raw beginner” skulle säkerligen plocka ner dom i korgen för de var riktigt lika.
Men när man vände på dom så var det rena skivor ända ut till hatten, kantareller ska väl ha mer skivor som höjer sig i åsar, ser man inte det speciellt ute vid hattkanten oxå att de kan förgrena sig i åsar? Det gör väl inte en narris? :)

0

buffy

7 sep 2010 kl. 17:13

Narrisar känns helt annorlunda än riktiga kantareller, narrisar är som tyg att ta på. Kantareller har en helt annan, tyngre och fuktigare, “konsistens” el vad man skall kalla det. De har dessutom tydlig kantarelldoft och växer inte på död ved som narrisar gör.

Jag har för mig att narrisar inte är dödligt giftiga men i vissa fall hallucinogena.

0

Lill, Skellefteå

7 sep 2010 kl. 19:29

Tror inte narrkantarellen är giftig. Den anses bara inte ha något matvärde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone