I helgen hittade jag några svampar i bokskog som jag varken plockade eller fotade men i efterhand när jag läst lite i böcker ser det ut att kunna vara vit sprödskivling. Nu undrar jag, om det är den jag såg är den då värd att testa? Hur är den smakmässigt? Finns det några som man kan förväxla den med?
Kommer inte kunna åka tillbaka till bokskogen förrän om 2 veckor. Om den då finns kvar så vill jag bara veta om den är värd att plocka med sig hem eller om jag bara ska ta kort i skogen för identifiering. Finns den kvar kommer jag iaf vilja ha den identifierad oavsett matvärdet:)
Tack så länge för era synpunkter.
Det är nog jag som inspirerat några få här att äta vitspröding som jag länge ansett vara en mycket god svamp.
Om du går till ”äldre trådar” och söker dessa:
”Torkad Vitspröding!”
och
”Vitspröding och en annan?”
så hittar du en del info.
Vitsprödingen är en ”snabb” svamp och de du nu sett har inte många dagar kvar, men det kommer nya!
Passa på att först prova den separat. Anrättningar med äldre ex blir ganska svarta, men det är likadant med mogna champinjoner!
Tala om vad du tycker, Madde!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.