Jag antar att dy menar Bo Nyléns bok utgiven på Prisma? Den är bra såtillvida att den innehåller många svampar, samt en bestämningsnyckel som bl.a. bygger på sporfärg.
Men personligen tycker jag att Pelle Holmberg och Hans Marklunds bok “Nya svampboken” är betydligt bättre i flera avseenden, åtminstone för mig som är nybörjare.
Fördelar med den:
1. Bilderna är mer korrekta i färgerna.
2. Det är fler bilder, och ofta visar de svamparna ur flera vinklar, snitt, och detaljer.
3. Klassificeringen bygger på säkerhet/farlighet istället för den traditionella skalan om läckerhet. Läckerheten är ju väldigt subjektiv. En vink om förväxlingsriskerna är däremot mycket användbar.
4. Tydlig information om just förväxlingsrisker och beskrivning av vad som skiljer matsvampen från förväxlingssvamparna.
5. Mycket info om plockning, rensning, konservering och tillagning.
Däremot tycker jag att Bo Nyléns bok är ett bra komplement, inte minst för att det finns fler svampar där.
Håller med om att Holmberg är en bättre bok på många sätt men den saknar vissa bitar tycker jag,finns i ett miniformat på CoopForum för 49kr.Holmberg har en bok tillsammans med Linder som heter Svamplycka som är ett bra komplement till andra böcker.Brukar oxå använda Klas jaederfeldts Svampboken som är helt OK.Men vill man ha lite mer arter är Bo Nylen den bästa tycker jag
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.