0 690 visningar

5 svar

Röd flugsvamp och Karl-Johan

Minai

7 sep 2010 kl. 13:49

Min kompis berättade nyligen för mig att där det växer sån där röd flugsvamp med vita prickar växer det Karl-Johan, om det inte är någon som plockat den. Det verkar ligga nåt i det, men jag undrar om någon vet om det är sant? Eller bara en slum, och om det är sant, varför är det så, her det med växtsättet att göra eller nåt?

0

ES

7 sep 2010 kl. 15:19

Det är något jag också har reflekterat över. På vissa ställen växer de nära varandra och framförallt kommer de upp ungefär samtidigt, speciellt i skärgårdsmiljö senare på hösten.

0

Minai

7 sep 2010 kl. 15:33

Då kanske det ändå är lite sanning i det. Skulle verkligen vilja veta varför och vad det beror på och om det ALLTID är så? Det är i alla fall ett jättebra sätt att hitta Karl-Johan enkelt och snabbt på...

0

Sten

7 sep 2010 kl. 15:36

Röd flugsvamp växer ju nästan överallt. Jag tycker att Karl-Johan verkar vara betyligt mindre vanlig.

0

Stina Nordsjälland

21 sep 2010 kl. 16:45

Jag har gått på mina bästa Karl-Johan skogar i helgen och konstaterat stora mängder röd-vit flugsvamp där, så jag delar uppfattningen-  men det är nog snarare sådan att den röd-vita flugsvampen toppar efter att Karl-Johan myceliet har gått i dvala för året.

0

Bo E

21 sep 2010 kl. 17:08

jag tycker oxå det verkar vara så att röd flugsvamp är på gång medan k-j är i avtagande nu.

har inte märkt något samband

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone