Jag hittade lite svamp i skogen idag.
På andra bilden är jag dock inte helt säker på att alla svamparna är av samma art. Två av dem påminner om dem stora svamparna på första bilden.
Någon som har nån idé om vad det kan vara?
svamp
Färgen blir mer gul/grön med tiden. Om du tittar under några av svamparna,framförallt (bild3) svamp nr2 med början från vänster,så ser den ut att vara möglig ( det vita partiet kl19 på svampen) Det skulle kunna vara snylting, dvs en parasitsvamp som trivs på bla karl-johan.Gör svampen mer eller mindre brukbar och din mage i olag om du får med den.Det skulle kunna vara som så att det saknas en bit av svampen just där och i så fall är svampen frisk,svårt att se på bilden…
Bra inställning och jag ska inte övertala dig om vad det är-). Tips bara,sopparna är jättebra nybörjarsvamp,finns bara en ordentligt giftig och den finns på Gotland, sporadiskt på Öland och i mkt sällsynta fall Skåne/Blekinge.Gallsoppen smakar galla och den lär man sig fort.Stensoppen(Karl-Johan) är framröstad som den bästa matsvampen och är i sydeuropa nästan “dyrkad”, minst 20st som dött bara i sökandet av den.Lycka till med övandet!!!
Tack för infon! :) Ja, jag tyckte att sopparna verkar bra nybörjarsvampar, för visst är det väl bara dem som har den karakteristiska, svampliknande undersidan av hatten? Jag anar att det är Djävulssopp du syftar till som giftig (jag kikade bland giftsvamparna här på svampguiden) och den skulle vara oerhört svår att förväxla med stensopp. :)
Jag har plockat kantareller i flera år och förra året blev jag introducerad till “trattisarna”. Att leta svamp är som att leta guld (lika spännande kan jag tro) så jag tänkte lära mig lite nya svampsorter allteftersom. Får helt enkelt ta och skaffa mig en svampbok och ut och leta svamp! :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.