Närmare bestämt på Hötorget. Mängder med kantareller (Finska) och Svenska Svart och Rödgul trumpetsvamp och KJ av okänt ursprung. Jag måste säga att kvalitén var helt ok och priserna likaså, 100:-/kg för kantarellerna och så fick man någon extra näve på köpet.
vad jag förstått är det främst hundar som sprider smittan med dvärgbandmask? det är ju genom deras avföring den sprids?
dessutom tvivlar jag starkt på att finland dras med sådana problem, deras införelseregler är striktare än i sverige, åtminstonde har jag uppfattat det så
Svenska kantareller betingar ett visst värde i Östermalmshallarna eller på Farsta torg. Så vi svampentusiaster i Stockholm måste befinna oss på rätt plats vid rätt tid för att överlista rövarna. Man måste vara beväpnad eller ha egen tomt med intrusion-alarm för att få se en gul kantarell in natura.
Ja visst är det så. Jag torkar all svamp jag plockar just för att den skall bevaras tills jag bereder den för matlagning. Men när jag torkar 1 kg svamp så blir det kanske 15 gram torkad svamp beroende på sort, så hur kan man sälja svamp per viktenhet (eller volymenhet f.ö.)? Min erfarenhet är dock att en svamp direkt från skogen oftast är för blöt för att tillredas som den är (förutom torrväxta gula kantareller). Torkad svamp med “rätt” mängd tillsatt vatten tycker jag ger den rätta smaken :)
Torghandlarna på Hötorget gjorde ingen hemlighet av att de “vattnade” kantarellerna detta gjorde de helt öppet med vattenkanna. Sedan är det en annan sak om folk förstår vad de gör eller hur svampen/vikten påverkas av detta vattnande. Sedan förstår jag inte vad som menas med “rätt” mängd vatten i svamp och varför man inte kan tillreda den när den kommer direkt från skogen, vattnet kokar/sjuder man ju bort vid tilllagningen och får torrsubstans kvar att äta, eller?
Nej, visst har du rätt i det. Det är klart man kan sjuda bort överflödig vätska. Min poäng var att “rätt mängd” vätska i svamp är ett relativt begrepp som endast kan mätas i smaken på maträtten man bereder. Att jag torkar all svamp jag plockar beror i första hand på att jag inte kan eller vill äta 5 kg svamp efter att jag ägnat timmar åt att rensa den :)
Jag plockar kring Sthlm. Massor med olika sorter. Bla Kantarell. I Gömmarenskogen, Nacka reservatet, Tyresta, Haninge, till och med i LillJans skogen finns det svamp.
Har ett ställe bara hundratalet meter hemifrån, som ingen verkar hittat eller tänkt på. Vid en stig, en meter ut bara växer fina kantareller;-) Många bäckar små...
ps.skulleinte köpa svampen från Baltikum med tanke på att den suger i sig gifter från marken. Stora områden där är förgiftade av allt möjligt. Finska regler för svampplockning och försäljning är stränga, dem litar jag mera på.
Jag har fått mycket trovärdiga uppgifter om att mycket av den svamp som säljs i Stockholm kommer från svenska skogar det är bla. ett gäng Thailändare som har organiserat sig och plockar och sänder dem till huvudstadens grossister och det är ju glädjande:). Det är väl rätt självklart att man efter en bra svamptur i skogen inte äter all svamp man har med sig hem utan på något sätt tar hand om det man plockat, själv torkar jag de svamparter som är lämpade för det och då inte kantareller som jag i stället konserverar på glasburkar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.