0 2383 visningar

16 svar

Svamp i Stockholm

"JAS" Helsingborg

7 sep 2010 kl. 19:51

Närmare bestämt på Hötorget. Mängder med kantareller (Finska) och Svenska Svart och Rödgul trumpetsvamp och KJ av okänt ursprung. Jag måste säga att kvalitén var helt ok och priserna likaså, 100:-/kg för kantarellerna och så fick man någon extra näve på köpet.

0

"JAS" Helsingborg

7 sep 2010 kl. 22:21

Några bilder till från Hötorget. Tilläggas skall kanske att jag INTE köpte någon svamp.

0

Gula

7 sep 2010 kl. 22:42

Ojojoj va mycket svamp!!! En njutning att se! Tänk så härligt för alla dem som inte har möjlighet att plocka själv!

0

Fritjof Gbg

7 sep 2010 kl. 22:53

Tycker mig se två rödgula trumpetsvampar bland trattisarna i serie två,bild två.Ska det vara så?;)

0

Svampnörden

8 sep 2010 kl. 01:50

Något jag funderat på är ju att denna import från…som jag förstått Finland, Estland, Lettland osv, borde resultera i att vi riskerar att få in dvärjbandmask i Sverige. Är det någon som har funderat på det?

0

Ninja

8 sep 2010 kl. 17:22

vad jag förstått är det främst hundar som sprider smittan med dvärgbandmask?  det är ju genom deras avföring den sprids?
dessutom tvivlar jag starkt på att finland dras med sådana problem, deras införelseregler är striktare än i sverige, åtminstonde har jag uppfattat det så

0

Ceremon

8 sep 2010 kl. 20:04

Ok, men du skall veta att dessa svampar är indränkta i vatten och därför får du betala för “vattenvikten”!

0

Sten Herrlin

8 sep 2010 kl. 20:30

Svenska kantareller betingar ett visst värde i Östermalmshallarna eller på Farsta torg. Så vi svampentusiaster i Stockholm måste befinna oss på rätt plats vid rätt tid för att överlista rövarna. Man måste vara beväpnad eller ha egen tomt med intrusion-alarm för att få se en gul kantarell in natura.

0

Sten Herrlin

8 sep 2010 kl. 20:46

Hur mäter man vikten på svamp? All svamp som serveras i butikerna måste ju ha torkat en del så varför skulle de inte spraya på lite vatten för att få dem levande igen?

0

Mickeleh

8 sep 2010 kl. 20:49

Tror att ju torrare svampen är desto längre hållbarhet har den,blir mindre mögel etc etc…

0

Sten Herrlin

8 sep 2010 kl. 21:21

Ja visst är det så. Jag torkar all svamp jag plockar just för att den skall bevaras tills jag bereder den för matlagning. Men när jag torkar 1 kg svamp så blir det kanske 15 gram torkad svamp beroende på sort, så hur kan man sälja svamp per viktenhet (eller volymenhet f.ö.)? Min erfarenhet är dock att en svamp direkt från skogen oftast är för blöt för att tillredas som den är (förutom torrväxta gula kantareller). Torkad svamp med “rätt” mängd tillsatt vatten tycker jag ger den rätta smaken :)

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2010 kl. 22:49

Torghandlarna på Hötorget gjorde ingen hemlighet av att de “vattnade” kantarellerna detta gjorde de helt öppet med vattenkanna. Sedan är det en annan sak om folk förstår vad de gör eller hur svampen/vikten påverkas av detta vattnande. Sedan förstår jag inte vad som menas med “rätt” mängd vatten i svamp och varför man inte kan tillreda den när den kommer direkt från skogen, vattnet kokar/sjuder man ju bort vid tilllagningen och får torrsubstans kvar att äta, eller?

0

Sten Herrlin

13 sep 2010 kl. 00:11

Nej, visst har du rätt i det. Det är klart man kan sjuda bort överflödig vätska. Min poäng var att “rätt mängd” vätska i svamp är ett relativt begrepp som endast kan mätas i smaken på maträtten man bereder. Att jag torkar all svamp jag plockar beror i första hand på att jag inte kan eller vill äta 5 kg svamp efter att jag ägnat timmar åt att rensa den :)

0

Sten Herrlin

13 sep 2010 kl. 00:21

Får väl tillägga att jag faktiskt hittade en handfull (eller kanske två) gula kantareller i Stockholmsskog idag :)

0

Sten

Svampnörden

13 sep 2010 kl. 03:02

Man det finns väl hur mycket svamp som helst i Stockholmsskogarna? Var letar du för någonstans egentligen, humlegården eller hehe?

0

Stockholmssvamp

Boman

13 sep 2010 kl. 07:02

Jag plockar kring Sthlm. Massor med olika sorter. Bla Kantarell. I Gömmarenskogen, Nacka reservatet, Tyresta, Haninge, till och med i LillJans skogen finns det svamp.
Har ett ställe bara hundratalet meter hemifrån, som ingen verkar hittat eller tänkt på. Vid en stig, en meter ut bara växer fina kantareller;-) Många bäckar små...

ps.skulleinte köpa svampen från Baltikum med tanke på att den suger i sig gifter från marken. Stora områden där är förgiftade av allt möjligt. Finska regler för svampplockning och försäljning är stränga, dem litar jag mera på.

0

Stockholmssvamp

"JAS" Helsingborg

13 sep 2010 kl. 07:21

Jag har fått mycket trovärdiga uppgifter om att mycket av den svamp som säljs i Stockholm kommer från svenska skogar det är bla. ett gäng Thailändare som har organiserat sig och plockar och sänder dem till huvudstadens grossister och det är ju glädjande:). Det är väl rätt självklart att man efter en bra svamptur i skogen inte äter all svamp man har med sig hem utan på något sätt tar hand om det man plockat, själv torkar jag de svamparter som är lämpade för det och då inte kantareller som jag i stället konserverar på glasburkar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone