0 1699 visningar

4 svar

Några frågor om soppar

Lina

8 sep 2010 kl. 10:08

Jag har varit ute och plockat en korg full med diverse soppar. Dessa har jag rensat och hängt på tork men nu har jag plötsligt blivit lite orolig att jag skulle ha fått med nån gallsopp.

Kan jag smaka lite på alla bitarna för att se så det inte finns nån gallsopp bland dem?

Och om man ute i skogen skulle vara osäker på denna saken kan man då smaka på svampen helt rå för att känna om det är gallsopp?

Räknas alla soppar som blandsvamp så jag kan stoppa dem allihop i samma gryta?

Många gånger har jag hittat soppar (oftast brunsopp) som har sett ganska fula ut på utsidan (mest rören på undersidan som ser äckliga ut ibland) men när man har brutit isär dem så har de haft fint kött och ingen mask. Men köttet har varit lite mjukt i konsistensen typ som skumgummi. Går dessa bra att äta eller har deras bäst före datum gått ut?

Hur ser man lättast om svampen är maskfri? Jag brukar dela hela svampen på mitten men när jag var ute senast så såg jag rester på marken från svampar som såg ut som om någon hade skivat foten på dem nerifrån och upp för att, vad jag antog, kolla hur långt upp maskarna hade gått. Börjar maskarna alltid att äta sig från foten och upp så om det inte finns maskar i foten kan man då vara säker på att det inte finns i hatten?

Hur noga brukar ni vara med det där med maskar? Ofta hittar man ju svampar som ser jätte fina ut men så hittar man kanske ett eller två maskhål i dem. Det känns så slösaktigt att bara slänga dem då men det känns ju inte så aptitligt om det skulle finnas en mask i. Även om man antagligen aldrig skulle märka det när den var tillagad. Hur brukar ni göra?

Nu blev det många frågor. Hoppas ni kan svara på några i alla fall!

0

Boman

8 sep 2010 kl. 10:35

Har du kollat vilka soppar du plockat? Ät aldrig något du inte vet vad det är, även om det sägs att alla soppar utom någon enstaka är ok.
Får du med en bit gallsopp så är hela maträtten förstörd, dvs smakar spya. Vill du inte riskera det, eller magknip, så kolla igenom varje bit.
Blev lite nyfiken för du skriver att du hängt dem på tork, hur gör du då?
Det finns en tråd om torkning av svamp, där kan du få tips om bra och mindre bra sätt.

Alla soppar räknas inte som blandsvamp, tex Karl-Johan har en fin smak och passar bra för sig eller ihop med milt smakande svampar. Du hittar info om soppar och vad de passar till på faktasidorna.
Det som kryper i svampen är larver av sorgmygga, inte mask. De lämnar gångar och bajs efter sig. Bakterier och kanske gifter.  Inte aptitligt, även om det är en smaksak. Jag äter inte larvangripna svampar.Alls. Det finns alltid svamp som är ren.

Svamp, oavsett art, blir sämre med åldern och bakterieangrepp eller annat i den kan ge magont, i bästa fall. Så gammal, blöt och skumgummiaktig svamp är inte nyttigt.  Soppsnylting är vanlig nu på Kallar, läs på om den.Den gör svampen mjuk, vitaktig och illaluktande först, sedan vitluden och senare knallgul och sörjig.

Jag känner på hatten först, är den mjuk får svampen vara kvar oavsett sort. Då är den för gammal. Sen delar jag itu svampen, från hatt till fot. Då syns ev larvgångar och svampen blir i så fall kvar i skogen. Sen skär jag av ev snigel och ekorre bett och det jordiga på foten och petar bort ev skräp. Jag slipper bära hem larver och gammal svamp i onödan. Korgen blir oftast full ändå.

0

Bo E

8 sep 2010 kl. 11:31

instämmer med Boman men när jag var yngre var jag mindre kräsen

soppar med maskfritt fräscht kött är ätliga även om de mjuknat lite men numera tycker jag att det blir för slemmiga anrättningar av dem så jag föredrar att torka dem och använda som “nödsvamp” till vintern. Torkad och smulad svamp i såser opch grytor upplever jag inte alls som slemmig.

0

Till Boman

Lina

8 sep 2010 kl. 15:42

Jag fick nog med en liten brunsopp men annars tror jag faktiskt att alla var karl-johan eller såna som lätt förväxlas med karl-johan i så fall. Det var i alla fall inga såna med någon röd färg på och av vad jag förstått så är det bara de som kan vara giftiga? Men så är det ju det här med gallsoppar. Du säger att jag ska kolla igenom varje bit så det inte är gallsopp men kan jag göra det genom att smaka lite på dem? Smakar gallsoppen äckligt när den är rå också?

Jag torkar dem genom att skära dem i bitar och hänga upp dem på sytråd. Vet inte om det är ett bra eller dåligt sätt men jag läste nånstans att man skulle torka dem genom att hänga upp dem. Sen ser det ju väldigt fint ut också tycker jag, mysigt!

0

Till Boman

Thomas i södertälje

8 sep 2010 kl. 22:17

Ja den smakar inte gott (den smakar vidrigt är nog en bättre förklaring). o det gäller även som rå. Men det finns några få personer som inte känner den smaken om jag har förstått det rätt.

Men är du osäker på den så häll då inte i svampen i nån god gryta då kan hela maträtten bli förstörd som tidigare sagts.

så provsmaka dina bitar innan :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone