0 710 visningar

13 svar

Snyltangrepp - hur gör ni?

Sessan

8 sep 2010 kl. 10:55

Hej,

Hittade några fina KJ som jag anser vara snyltangripna i ena kanten av hatten.

Hur gör ni? Skär ni bort regält runt angreppet och använder det som är fint eller slänger ni hela svampen?

0

Åsa

8 sep 2010 kl. 11:17

Jag slänger hela svampen.

0

Helge

8 sep 2010 kl. 11:19

jag äter inte snyltad svamp

0

buffy

8 sep 2010 kl. 11:20

Jag ratar sådan svamp. Larvangrepp skär jag däremot bort på KJ.

0

Boman

8 sep 2010 kl. 11:22

Lämnar kvar den i skogen. Man kan bli sjuk av soppsnylting, så ta inga risker.

0

Tina Nordberg

8 sep 2010 kl. 12:14

Ratar dem.Tvi!

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2010 kl. 12:42

Man skall inte stödja snyltare så låt dem stå kvar i skogen och skämmas;)
Nej tvi vale för snyltare.

0

birgitta

8 sep 2010 kl. 14:43

Om snyltangreppet har gått ända upp i hatten tar jag inte svampen. Är det däremot bara lite gult längst ned på foten skär jag bort med marginal och använder svampen. Har ätit kilovis med sådan svamp utan minsta magknip.

0

Helena i Lund

8 sep 2010 kl. 17:24

Vad kan alltså hända om man äter snyltad KJ? Blir lite nervig nu, för det har hänt att jag använt hatten på angripna svampar, om den ser frisk och normal ut. Det har nog hänt ganska många gånger… :S

0

Mickeleh

8 sep 2010 kl. 17:42

Tror inte att något händer eftersom “smittan” förmodligen inte “hunnit dit”. Men om man har oturen att få i sig parasitsvampen så blir det i värsta fall budkavlelöpning till muggen precis som en normal matförgiftning.Vad jag förstått är snyltingen inte direkt giftig men den gör att förruttnelsen av K-J går på expressfart och blir full av bakterier vars gifter/toxiner leder till matförgiftning..

0

buffy

8 sep 2010 kl. 18:22

Jag har också under årens lopp ätit en massa KJ som haft gult längst nere på foten som jag skurit bort m marginal. Jag har inte råkat ut för magsjuka. Men man är olika känslig och reagerar olika, ngn annan än jag hade kanske blivit dålig.

0

Hans Myhre

8 sep 2010 kl. 19:27

Er KJ først angrepet av snylteren så er nok hele soppen infisert selv om det ikke er synlig for oss. Dette blir som litt grønn mugg i kanten av et syltetøyglass. Har muggsoppen først fruktifisert så er hele glasset infisert.

0

Hans Myhre

8 sep 2010 kl. 19:28

Glemte det. La den svampen stå.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2010 kl. 20:19

jag vet inte om svampen är oätlig om den är angripen av snylting, men efter att ha sett mögliga exemplar (äldre) så avstår jag från att äta den, kanske fel, vem vet om de bägge svamparna gör en delikat matsvamp. i USA äter man Lobstersvamp, en riska angripen av en Hypomycesart, till höga priser på resturant. kanske är det samma med angripen KJ.
vet att om man torkar en angripen KJ. så luktar den jättegott

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone