Hm, jag kollade i Funga Nordica, och där har man övergett namnet persistens och ersatt det med acutoconica var. acutoconica..??
För det första är ju persistens det äldre namnet, och jag betvivlar dessutom att den amerikanska acutoconica är samma art. Så irriterande..
De flesta verkar i alla fall vara överens om att subglobispora är synonym med konradii (eller persistens var. konradii).
Men varietetsnamn tycker jag är ett otyg. Antingen är de väl samma art (med en viss inomartsvariation) eller också inte?
Tackar. Lite klokare har jag blivit men ni är för duktiga för att jag ska hänga med i detaljerna. Spetsvaxing. Jag borde ha nämnt att svampen växte rikligt på en oklippt gräsmatta vid ett skogstorp här i västra jämtland i växtzon 7. Och det är kalkberggrund i området. Klassad som ej matsvamp i min bok från 1982. Eftersom svampen ej luktar eller smakar så ställer jag mig frågan om det på grund av dess dekorativa värde skulle kunna nyttjas i en svampblandning. Har svampen undersökts vidare efter 1982 och vad har man isåfall kommit fram till. Ej matsvamp är enligt min bok svampar som saknar matvärde pga storlek, smak, koncistens eller att man inte vet något om den. Jag skulle gärna prova den men önskar mer info först.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.