0 839 visningar

11 svar

Hygrocybe subglobispora ?

Peter i Bonäset

8 sep 2010 kl. 12:00

Stämmer med vad jag läst i Norsteds stora svampbok från 1982. Dock med undantag av att den inte hittats i sverige förut. Kan någon bekräfta svampen. Eller komma med rätt sort.

Artbestämningshjälp hygrocybe ?

0

Hans Myhre

8 sep 2010 kl. 12:19

Nei. ikke bare ut fra et bilde. H. subglobispora skiller seg fra H. persistens kun på sporene, så her må det microskopering til.

0

Irene A

8 sep 2010 kl. 12:58

Hm, jag kollade i Funga Nordica, och där har man övergett namnet persistens och ersatt det med acutoconica var. acutoconica..??

För det första är ju persistens det äldre namnet, och jag betvivlar dessutom att den amerikanska acutoconica är samma art. Så irriterande..

De flesta verkar i alla fall vara överens om att subglobispora är synonym med konradii (eller persistens var. konradii).

Men varietetsnamn tycker jag är ett otyg. Antingen är de väl samma art (med en viss inomartsvariation) eller också inte?

0

Irene A

8 sep 2010 kl. 16:20

Peter, ett förtydligande bara:
Jag skulle kalla den spetsvaxing, Hygrocybe persistens (=Hygrocybe langei/acutoconica i Norstedts) utan att brottas med varieteter av den.

0

Peter i Bonäset

8 sep 2010 kl. 16:48

Tackar. Lite klokare har jag blivit men ni är för duktiga för att jag ska hänga med i detaljerna. Spetsvaxing. Jag borde ha nämnt att svampen växte rikligt på en oklippt gräsmatta vid ett skogstorp här i västra jämtland i växtzon 7. Och det är kalkberggrund i området. Klassad som ej matsvamp i min bok från 1982. Eftersom svampen ej luktar eller smakar så ställer jag mig frågan om det på grund av dess dekorativa värde skulle kunna nyttjas i en svampblandning. Har svampen undersökts vidare efter 1982 och vad har man isåfall kommit fram till. Ej matsvamp är enligt min bok svampar som saknar matvärde pga storlek, smak, koncistens eller att man inte vet något om den. Jag skulle gärna prova den men önskar mer info först.

0

Irene A

8 sep 2010 kl. 16:56

Det finns misstänkt giftiga arter bland de gula vaxingarna, så jag skulle inte chansa på att använda dem som mat.
Men du kan ju alltid testa att steka den, så får du se om den verkligen har något dekorativt värde - annat än ute på gräsmattan vill säga..

0

Frida T

8 sep 2010 kl. 17:06

Förvirrande med alla namn ;) Men jag skulle inte äta spetsvaxskivling. Har vid flertalet gånger sett att den svartnar lite efter några timmar längst ner på foten. Så möjligheten att den är mindre nyttig tror jag är ganska stor.

0

Hans Myhre

8 sep 2010 kl. 18:37

Spetsvaxskivling svartnar inte. Da har du en varietet av toppvaxskivkingen som bruker lengre tis at svartna.

0

Peter i Bonäset

8 sep 2010 kl. 18:57

Denna som jag hittat svartnar inte så jag tror fortfarande på att det är Spetsvaxling.

0

Hans Myhre

8 sep 2010 kl. 19:22

Mente Frida’s eksemplarer.

0

Irene A

8 sep 2010 kl. 19:36

Frida, jag har också sett att spetsvaxingen kan få mörka stråk i fotbasen och längs hattkanten, men inte lika svartnande som toppvaxingen, bara gråaktigt eller gråbrunt.
Även Boertmann nämner det i sin beskrivning av spetsvaxingen.

0

Frida T

9 sep 2010 kl. 07:22

Jo det är ju inte som med toppvaxskivlingen! Bara en liten färgförändring efter någon timme. Men jag har bara sett det längst ner på foten aldrig på hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone