0 1567 visningar

5 svar

Tid för blomkålsvamp att växa till sig?

Svampa-Peter

8 sep 2010 kl. 17:52

Efter många timmars nötande fann jag till min stora glädje idag äntligen en blomkålsvamp!
Den var inte mer än 5 cm bred och sitter kvar på tallen jag fann den.
Hur lång tid tror ni det tar för den att växa till plockbart skick?

0

Mickeleh

8 sep 2010 kl. 17:57

Den växer fort när den tar fart, så senast om 2 dagar skulle jag gå dit igen för att inte riskera att den blir för stor och någon annan tar den.

0

Svampa-Peter

9 sep 2010 kl. 05:43

Tack för svaret. Får hoppas ingen annan kniper den nu då ;)
Hur stor bör den vara då jag plockar den?
Ska åka o titta på den idag igen bara för att den var så vacker.

0

Mickeleh

9 sep 2010 kl. 09:34

Den bör inte gärna alltför brunbeige eller svampig,du får pröva dig fram,men den blir beskare ju äldre den blir,sen så varierar den i storlek från 300 gram till 10kg.Om svampern är på väg att bli stor brukar jag ta lite åt gången,men jag bor å andra sidan precis bredvid skogen.Skölj den noga under rinnande vatten eller lägg den i blött i ett stort kärl med vatten och slå i lite ättika för att driva ut ohyran som gömmer sig i härligheten.Lycka till…Hittat 3 iår men alla var pensionärer, inget ont om dem men….-)

0

Svampa-Peter

9 sep 2010 kl. 12:36

Tack för svaren.Hittade en till på andrs sidan tallen.
Kan någon bekräfta att det är blomkålssvamp? Den är ju lite mörk i kanterna det är dock inte den andra.

blomkåkssvamp?

0

Bo E

9 sep 2010 kl. 13:14

ser ut som en väldigt närgången bild på blomkålsvamp - ja

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone