Var idag på Karl-Johan-jakt igen. Plockade en konstig rackare. Trodde först det var en ovanligt färggrann tegel, men inget stämde.
Tänk Er en typisk KJ-fot, om än mer grå än brun, hattens undersida fint gul, men hattfärgen klarröd och gul???
Hade inte kameran med mig, men stack iväg till Botaniska för bedömning.
Tjänstgörande expert kunde inte heller säga vad det var, men har lovat återkomma.
(Och behöll naturligtvis svampen).
Någon som känner igen det?
Växte bland KJ i typisk gammal granskog mot vägkant i lite sly av varierande art.
Har tittat på din “Annorlunda-Sopp”, påminner mycket om min.
Skillnaderna är:
foten grå, inga bruna inslag, men det typiska KJ-utseendet,
Sporerna citrongula, (men det var ett ungt, fast ex),
hatten pastellfärgat julröd och solrosgul mot kanten.
Alltså som din fast ännu färggrannare, men som sagt, yngre, ca medelålders.
Jag är övertygad om att jag kommer att få samma svar som Du och jag tänker inte alls tro på det.-:)
Gråter nästan när jag tänker på fotot jag borde tagit, men vet ju att det är så svårt att få rätt färg på kort, därför stormade jag in på Botaniskas svamputställning i tunga stövlar och grankvistar (och älglöss) i håret.
(Skrämde nästan slag på barnen utanför när jag flåsande tagit mig upp för backarna).
Lämnade den också helt intakt då jag inte ville skära i den innan, men har mycket svårt att tro att den t ex skulle blåna.
Du menar säkert att det är porerna som är citrongula!.;) På den jag hittade var de snarast gyllengula.
“Mitt” område gallrades i våras; i allmänhet på ett bra sätt, men tyvärr uppfylldes inte alla hänsynskrav. Men vad kan man väl begära av Uppsala Universitet.
Om några år går det kanske att ta sig fram där igen för att kolla om undersoppen återuppstått!
-:) Ja, Huruvida sporerna var gula vet jag inte, så Du har alldeles rätt.
Tråkigt när dom förstör “våra” skogar.
Min bästa-skog har meterdjupa hjulspår överallt och resten är täckt med avsågade björkar och smågranar.
Det kallar Sveaskog för gallring.
Tur dom inte odlar morötter, det skulle dom aldrig kunna leva på.
Var igår till Botaniska igen med hopp om att kunna ta lite bilder av den, medan den var någorlunda färsk, men den låg i kylen på instutitionen och pga rejäl underbemanning fanns ingen som kunde hjälpa mig.
Ingen hade heller haft tid att skära i den ännu, däremot framfördes en teori att det kanske skulle kunna vara en Boletus Edulis “orange”, eller liknande följdnamn, som anger att det finns en färgglad art av B.Edulis.?
Inget jag har sett på bild, men ev. läst om någon gång.
Något som är bekant, eller fattade jag fel?
I amerikat har man lite öppnare sinne- på en del områden, se här; http://www.mushroomexpert.com/boletus_edulis.html
Om man ska trampa vatten kan det gärna få vara djupt - ifall det ligger skit på botten!
Tack för länken, där var minsann inte en Stensopp en Stensopp hur som helst.
Har jag tur kanske det växer upp ett syskon till min sopp som jag kan fota och lägga in.
Har en känsla av att herrarna på Botaniska nog är alldeles för överlupna med arbete för att hinna med mig.
Bland strävsopparna på länken hittade jag följande bild.
Det hade varit något att komma med, det.
Ser rent ruskigt giftig ut.
Fick idag svar från Botaniska.
Skickar ett ytterligare tack denna väg.
Två expert-herrar hade försökt hitta något i litteraturen som påminner om min sopp, men inte lyckats.
Dom kom, (inte oväntat), fram till att det var en Stensopp med mycket avvikande färg.
Köttet var genomgående blekt och färgades inte när man skar i det.
Dom hade dock aldrig sett något liknande.
Nu står mitt hopp till att något syskon till “Konstnärs-Soppen” skall visa sig så att jag får plåta och visa den.
Här kan Du läsa om öppettider:
http://www.gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=51446
Lita aldrig på “experter”! Om de inte klarar av en svamp så säger de gärna något liknande “är nog en X med avvikande färg, form, lukt etc.”. Att “experter” har svårt att tänka utanför det vedertagna vet jag av erfarenhet. Din sopp borde naturligtvis ha DNA-testats och körts mot andra Boletus-arter. Håll utkik efter fler exemplar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.